[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان ::
جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان صفحات 0-0 برگشت به فهرست نسخه ها
اخلاق پزشکی و برنامه‌ریزی برای آموزش پروفیشنالیزم
عبدالحسن کاظمی* ، مصطفی کاظمی ، نجات فیض اللهی ، رضا مسعو.دی فر
چکیده:   (2672 مشاهده)
مقدمه: امور پزشکی با طیف پیچیدهای از موضوعات و مفاهیم اخلاقی عجین میباشد ولی علیرغم ارتباط ذاتی مباحث پزشکی با موضوعات و مفاهیم پیچیده اخلاقی، شاغلین رشتههای پزشکی، در این زمینه آموزش و مهارت کافی وکارآمد حرفهای را کسب نمیکنند و لذا در عرصه واقعیات حرفهای، با تردید و تزلزل در داوری اخلاقی، تصمیمگیری و سیاست گزاری روبرو میشوند که این نوشتار توجه به برنامهریزی برای اصلاح آموزش پروفیشنالیزم را مد نظر دارد.
روشها: برای انجام این مطالعهای مروری و توصیفی، محتوای برنامه آموزش اخلاق پزشکی و توصیههای حرفهای انجمنهای تخصصی پزشکی، برنامه حاکمیت بالینی، منشورهای اخلاقی، مباحث و مطالب اخلاقی موجود در پایگاههای اطلاعات الکترونیکی، سایت وزارت بهداشت و درمان و... با استفاده از کلید واژهها اخلاق پزشکی، اخلاق حرفهای، حاکمیت بالینی، حقوق بیمار، ایمنی بیمار، ارزشهای بیمار، منشور اخلاقی بررسی گردید و سپس به تناسب این محتوا با کلیات برنامهها، توصیهها و پروتکلهای آموزش اخلاق پزشکی در پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی و سازمانهای جهانی توجه گردید.
یافتهها: کوریکولوم آموزش اخلاق پزشکی و اخلاق حرفهای موجود، به آموزش و مهارت موثری منجر نمیشود. ابهامات، عدم کفایت و جامعیت محتوای آموزشی، کاربردی بودن آموزشها را تقلیل داده و در عملاً این آموزشها به توفیق مناسب برای استقرار ارزشهای اخلاقی در عرصه پزشکی نمیانجامند.
بحث و نتیجهگیری: مباحث اخلاق پزشکی، همپوشانی محورهای اصلی اخلاق حرفهای پزشکی با واقعیات اجتماعی و عمق و جوانب این مباحث در کوریکولومهای آموزشی لحاظ نشده و به نحو موثری آموزش داده نمیشود و لذا آموزش رایج اخلاق پزشکی، به علت تعارضات عدیده به صورت کارآمد و تاثیرگذار نیست که برای چاره جویی دور اندیشانه، تشکیل یک کارگروه جامع الاطراف پیشنهاد میشود.
 
واژه‌های کلیدی: اخلاق پزشکی، پروفیشنالیزم، آموزش پزشکی، برنامه‌ریزی
متن کامل [PDF 249 kb]   (486 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/9 | پذیرش: 1396/9/9 | انتشار: 1396/9/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kazemi A, Kazemi M, Faizollahi N, Masoudi Far R. Medical Ethics Programming for Education of Professionalism. مجله مطالعات آموزشی نما 2017; 10
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-259-fa.html

کاظمی عبدالحسن، کاظمی مصطفی، فیض اللهی نجات، مسعو.دی فر رضا. اخلاق پزشکی و برنامه‌ریزی برای آموزش پروفیشنالیزم. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1396; 10 ()

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-259-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645