اخلاق پزشکی و برنامهریزی برای آموزش پروفیشنالیزم
|
عبدالحسن کاظمی*، مصطفی کاظمی، نجات فیض اللهی، رضا مسعو.دی فر |
|
|
چکیده: (2294 مشاهده) |
مقدمه: امور پزشکی با طیف پیچیدهای از موضوعات و مفاهیم اخلاقی عجین میباشد ولی علیرغم ارتباط ذاتی مباحث پزشکی با موضوعات و مفاهیم پیچیده اخلاقی، شاغلین رشتههای پزشکی، در این زمینه آموزش و مهارت کافی وکارآمد حرفهای را کسب نمیکنند و لذا در عرصه واقعیات حرفهای، با تردید و تزلزل در داوری اخلاقی، تصمیمگیری و سیاست گزاری روبرو میشوند که این نوشتار توجه به برنامهریزی برای اصلاح آموزش پروفیشنالیزم را مد نظر دارد.
روشها: برای انجام این مطالعهای مروری و توصیفی، محتوای برنامه آموزش اخلاق پزشکی و توصیههای حرفهای انجمنهای تخصصی پزشکی، برنامه حاکمیت بالینی، منشورهای اخلاقی، مباحث و مطالب اخلاقی موجود در پایگاههای اطلاعات الکترونیکی، سایت وزارت بهداشت و درمان و... با استفاده از کلید واژهها اخلاق پزشکی، اخلاق حرفهای، حاکمیت بالینی، حقوق بیمار، ایمنی بیمار، ارزشهای بیمار، منشور اخلاقی بررسی گردید و سپس به تناسب این محتوا با کلیات برنامهها، توصیهها و پروتکلهای آموزش اخلاق پزشکی در پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی و سازمانهای جهانی توجه گردید.
یافتهها: کوریکولوم آموزش اخلاق پزشکی و اخلاق حرفهای موجود، به آموزش و مهارت موثری منجر نمیشود. ابهامات، عدم کفایت و جامعیت محتوای آموزشی، کاربردی بودن آموزشها را تقلیل داده و در عملاً این آموزشها به توفیق مناسب برای استقرار ارزشهای اخلاقی در عرصه پزشکی نمیانجامند.
بحث و نتیجهگیری: مباحث اخلاق پزشکی، همپوشانی محورهای اصلی اخلاق حرفهای پزشکی با واقعیات اجتماعی و عمق و جوانب این مباحث در کوریکولومهای آموزشی لحاظ نشده و به نحو موثری آموزش داده نمیشود و لذا آموزش رایج اخلاق پزشکی، به علت تعارضات عدیده به صورت کارآمد و تاثیرگذار نیست که برای چاره جویی دور اندیشانه، تشکیل یک کارگروه جامع الاطراف پیشنهاد میشود.
|
|
واژههای کلیدی: اخلاق پزشکی، پروفیشنالیزم، آموزش پزشکی، برنامهریزی |
|
متن کامل [PDF 249 kb]
(393 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/9 | پذیرش: 1396/9/9 | انتشار: 1396/9/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|