[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 7 - سال چهارم- شماره اول - نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان ::
جلد 7 - سال چهارم- شماره اول - نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان صفحات 52-41 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه الگوهای طراحی آموزشی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی
رحیم مرادی* ، مژگان محمدی مهر ، فرشاد نجومی ، آذر خزائی
چکیده:   (4021 مشاهده)

چکید ه

اهداف: تدوین محتوای الکترونیکی بر اساس الگوهای طراحی آموزشی یکی از چالش های اصلی یادگیری الکترونیکی و رمز موفقیت این سیستم آموزشی محسوب می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه الگوهای طراحی آموزشی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی در محی طهای یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است.

روش: این مقاله از نوع مروری و کتابخانه ای است. در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه داده های معتبر ازجمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science

Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخان های در کتب و مقالات علمی منتشره، استفاده شده است.

یافته ها: بر اساس الگوهای طراحی آموزشی رفتارگرایی، شناخت گرایی و سازنده گرایی در طراحی و تولید محیطهای یادگیری الکترونیکی پیشنهاد هایی ارائه شده است که می تواند در طراحی این دوره ها در دانشگاه های علوم پزشکی به اثربخشی کیفیت آموزش کمک کند. یافته های مطالعه، نشان داد که محتوای آموزشی در دور ههای آموزش الکترونیکی باید به گونه ای طراحی و در شرایطی برنامه ریزی شود که بنا به درخواست کاربر و شرایط و مقتضیات محیطی او از توان پاسخگویی به مجموع های از این لای هها برخوردار باشد. جای هیچ شکی نیست که محتوا نقش قابل ملاحظه ای را در تحقق اهداف یادگیری الکترونیکی ایفا میکند، به گونه ای که تولید محتوای الکترونیکی بدون در نظر گرفتن تمهیدات ویژه مانند استفاده از الگوهای طراحی آموزشی، موفقیت آن را به مخاطره می اندازد.

نتیجه گیری: ازآنجاکه کاربرد راهبردها و فنون طراحی آموزشی در تولید محتوای الکترونیکی با یادگیری و انگیزش دانشجویان رشته های پزشکی ارتباط معناداری دارد، ضروری است سازما نها و دانشگاه های مجری امر آموزش الکترونیکی نیز به امر طراحی آموزشی و بهک‌ارگیری رویکردهای علمی جهت آن عنایت ویژ ه ای داشته باشند.

واژه‌های کلیدی: الگوی طراحی آموزشی، یادگیری الکترونیکی، محتوای الکترونیکی.
متن کامل [PDF 281 kb]   (11547 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/8/12 | پذیرش: 1395/8/12 | انتشار: 1395/8/12
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

*Moradi R, Mohamadi Mehr M, Nojoomi F, Khazaie A. The use of design patterns in the design and production of electronic content in e-learning environment. مجله مطالعات آموزشی نما 2016; 7 :41-52
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-45-fa.html

مرادی رحیم، محمدی مهر مژگان، نجومی فرشاد، خزائی آذر. جایگاه الگوهای طراحی آموزشی در طراحی و تولید محتوای الکترونیکی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1395; 7 () :41-52

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-45-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 7 - سال چهارم- شماره اول - نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652