نظریه طراحی آموزشی؛ مؤلفهای در خدمت آموزش
|
متین قاسمی* ، داریوش نوروزی ، معصومه اسد ، مریم فلاحی |
|
|
چکیده: (3866 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به ضرورت آموزش و یادگیری در فرایند تربیت، طراحی آموزشی از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار است. به گونهای که بدون توجه به آن، آموزش و یادگیری مؤثری اتفاق نمیافتد و اتلاف منابع انسانی و غیر انسانی را به همراه خواهد داشت. بدینسان مقاله حاضر با هدف بررسی طراحی آموزشی و نظریات موجود در این حیطه به نگارش درآمده است.
روش: این مقاله از نوع مروری و کتابخانهای است. در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه دادههای معتبر ازجمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشر شده مر تبط با موضوع مورد مطالعه استفاده شده است.
یافتهها: جهت دستیابی به اهداف آموزشی، طراحی آموزشی امری بدیهی است. استفاده بهینه از هزینه، استفاده بهینه از زمان، ایجاد یادگیری اثربخش، ارزشیابی آموزشی معتبر و رقابت سازمانی از مزیتهای طراحی آموزشی هستند. نظریههای طراحی آموزشی ضمن ایجاد بصیرت، به عنوان ابزار و نقشه راه، طراح آموزشی را در انجام دادن وظایفش یاری مینمایند. نظریههای آموزشی، به برنامهریزان آموزشی کمک مینماید تا با طراحی فرایند آموزشی، یادگیری عمیقتر و مؤثرتری را تضمین نمایند.
نتیجهگیری: از آنجایی که توجه به طراحی آموزشی و نظریات آن، منجر به افزایش کیفیت یادگیری میگردد، ضروری است سازمانها و دانشگاهها در بکارگیری آن در فرایند آموزش و یادگیری، عنایت و توجه ویژهای داشته باشند.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش، طراحی، طراحی آموزشی، نظریه طراحی آموزشی |
|
متن کامل [PDF 292 kb]
(21722 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/9/1 | پذیرش: 1396/9/1 | انتشار: 1396/9/1
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|