[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان ::
جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان صفحات 34-27 برگشت به فهرست نسخه ها
نظریه طراحی آموزشی؛ مؤلفه‌ای در خدمت آموزش
متین قاسمی* ، داریوش نوروزی ، معصومه اسد ، مریم فلاحی
چکیده:   (3866 مشاهده)
مقدمه: با توجه به ضرورت آموزش و یادگیری در فرایند تربیت، طراحی آموزشی از جایگاه خاص و ممتازی برخوردار است. به گونهای که بدون توجه به آن، آموزش و یادگیری مؤثری اتفاق نمیافتد و اتلاف منابع انسانی و غیر انسانی را به همراه خواهد داشت. بدینسان مقاله حاضر با هدف بررسی طراحی آموزشی و نظریات موجود در این حیطه به نگارش درآمده است.
روش: این مقاله از نوع مروری و کتابخانهای است. در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه دادههای معتبر ازجمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشر شده مر تبط با موضوع مورد مطالعه استفاده شده است.
یافتهها: جهت دستیابی به اهداف آموزشی، طراحی آموزشی امری بدیهی است. استفاده بهینه از هزینه، استفاده بهینه از زمان، ایجاد یادگیری اثربخش، ارزشیابی آموزشی معتبر و رقابت سازمانی از مزیتهای طراحی آموزشی هستند. نظریههای طراحی آموزشی ضمن ایجاد بصیرت، به عنوان ابزار و نقشه راه، طراح آموزشی را در انجام دادن وظایفش یاری مینمایند. نظریههای آموزشی، به برنامهریزان آموزشی کمک مینماید تا با طراحی فرایند آموزشی، یادگیری عمیقتر و مؤثرتری را تضمین نمایند.
نتیجهگیری: از آنجایی که توجه به طراحی آموزشی و نظریات آن، منجر به افزایش کیفیت یادگیری میگردد، ضروری است سازمانها و دانشگاهها در بکارگیری آن در فرایند آموزش و یادگیری، عنایت و توجه ویژهای داشته باشند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، طراحی، طراحی آموزشی، نظریه طراحی آموزشی
متن کامل [PDF 292 kb]   (21722 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/1 | پذیرش: 1396/9/1 | انتشار: 1396/9/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi Sameni M, Noroozi D, Asad M, Falahi M. Instructional design theory; a component at the service of instruction. مجله مطالعات آموزشی نما 2017; 10 :27-34
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-256-fa.html

قاسمی متین، نوروزی داریوش، اسد معصومه، فلاحی مریم. نظریه طراحی آموزشی؛ مؤلفه‌ای در خدمت آموزش. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1396; 10 () :27-34

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-256-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660