[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان ::
جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان صفحات 26-20 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه و بهبود آموزش و یادگیری از طریق یادگیری ترکیبی
کریم سواری ، مریم فلاحی*
چکیده:   (3444 مشاهده)
مقدمه: امروزه آموزشهای الکترونیکی درحال جایگزینی با شیوههای سنتی است. از طرفی تحقیقات نشان داده که آموزشهای الکترونیکی نیز دارای محدودیتهای خاص خود هستند و نمیتوانند کاملا جایگزین آموزش سنتی شوند. بنابراین باوجود مزایا و معایب هر دو، متخصصان امور آموزشی سعی میکنند، روشهای مختلف را باهم ترکیب کنند و معتقدند که یادگیری ترکیبی، یک رویکرد اثربخش برای حل این مشکلات است. هدف مقاله حاضر معرفی رویکرد یادگیری ترکیبی و بررسی میزان اثربخشی آن در فرآیند آموزش و یادگیری بود.
روش: این مقاله از نوع مروری است. جهت گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجوگر و پایگاه دادههای معتبر از جمله Magiran, Noormags, Science Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخانهای و جستجو در کتب و مقالات منتشره، استفاده شده است، که در طی این فرآیند 48 منبع مرتبط، در بازه زمانی 1993-2010 یافت شد و از 33 منبع استفاده گردید.
یافتهها: یادگیری ترکیبی با داشتن مزیتهای هر دو رویکرد آموزش (سنتی و الکترونیکی) یک رویکرد موثر برای افزایش اثربخشی یادگیری، سهولت دسترسی به مواد آموزشی و افزایش اثربخشی هزینهها میباشد. همچنین به دلیل ارایه فرصتهای مختلف به منظور یادگیری، موجب آن میشود که درکنار افزایش جذابیت آموزش، به تفاوتهای فردی فراگیران نیز به طور مناسبی توجه شود، زیرا همه افراد به یک شیوه یاد نمیگیرند و به همین دلیل استفاده از روشهای مختلف برای آموزش ضروری به نظر میرسد.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه، شیوه ترکیبی در آموزش، آزادیعمل وسیعتری را در بهرهمندی از محیطهای آموزشی در اختیار کارشناسان آموزشی قرار میدهد و از این طریق موجب توسعه و بهبود آموزش و یادگیری میگردد؛ لذا توصیه میگردد اساتید از این روش هم در آموزش خود استفاده نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: یادگیری ترکیبی، یادگیری الکترونیکی، آموزش، یادگیری.
متن کامل [PDF 214 kb]   (4849 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1396/9/1 | پذیرش: 1396/9/1 | انتشار: 1396/9/1
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sevari K, Falahi M. Develop and improve teaching and learning through blended learning Teaching Development and Improvement through Blended Learning. مجله مطالعات آموزشی نما 2017; 10 :20-26
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-255-fa.html

سواری کریم، فلاحی مریم. توسعه و بهبود آموزش و یادگیری از طریق یادگیری ترکیبی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1396; 10 () :20-26

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-255-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 10 - سال پنجم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660