نقش خوش بینی علمی درتوانمندسازی معلمان
|
محبوبه ملکشاهی*  |
|
|
چکیده: (3212 مشاهده) |
اهداف: ازجمله مفاهیم موردتوجه روان شناسان مثبتگرا در دهههای اخیر میتوان به مفاهیمی از قبیل مثبتگرا، خوشبینی، شادکامی، خلاقیت، هوش هیجانی، خودآگاهی، امیدواری، و مانند آن اشاره کرد که سعی دارند تا با روشها و نگاه علمی، حضور مؤلفههای مثبت را در ابعاد گوناگون زندگی انسان پررنگتر و چشمگیرتر جلوه دهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خوش بینی علمی در توانمندسازی معلمان صورت گرفته است.
روش: این مقاله از نوع مروری و کتابخانهای است. در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه دادههای معتبر از جمله Google scholar Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science و مطالعات کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشر شده در بازه زمانی2016-2017 استفاده شده است.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش خوش بینی علمی، بهعنوان یک خاصیت متشکل از خود کارآمدی جمعی، اعتماد به والدین و دانشآموزان و تأکید علمی بررسی کردهاند که با کنترل سطح اقتصادی- اجتماعی، پیشرفت قبلی و دیگر ویژگیهای جمعیت شناختی مستقیماً با موفقیت دانشآموزان، خوش بینی گرایشی و فردی معلم، مدیریت انسان دوستانه کلاس درس، تدریس دانشآموز محور رابطه دارد.
نتیجهگیری: نتایج این تحقیق نشان میدهد، هر چه ساختار توانمندساز مدارس در سطح بالاتری قرار بگیرد، فرهنگ خوش بینی علمی آنان نیز افزایش خواهد یافت. ساختار توانمندساز با سلسله مراتب مدیریت، قوانین، رویهها و فرآیندهای مدرسه مرتبط است. همچنین ساختار توانمندساز، نوآوری، مشارکت و اعتماد میان افراد را افزایش میدهد. نتایج پژوهش نشان میدهد که مدرسه باید به طرز فکر و باورهای معلمان درباره مدرسه اهمیت دهد و مدیران باید همه تلاش خود را برای بهبود طرز فکر معلمان درباره مدرسه، انگیزه برای اتخاذ استانداردهای بالای آموزشی به کاربندند. |
|
واژههای کلیدی: خوش بینی، خوش بینی علمی، توانمندسازی معلمان |
|
متن کامل [PDF 269 kb]
(2121 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1396/6/30 | پذیرش: 1396/6/30 | انتشار: 1396/6/30
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|