[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 9 - سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان ::
جلد 9 - سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان صفحات 31-39 برگشت به فهرست نسخه ها
یادگیری مشارکتی در محیط‌های یادگیری الکترونیکی
مریم فلاحی*، قدرت الله خلیفه، متین قاسمی سامنی
چکیده:   (1383 مشاهده)
اهداف: یادگیری مشارکتی و تعاملی یکی از چالشهای اصلی یادگیری الکترونیکی و رمز موفقیت این سیستم آموزشی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه این قبیل یادگیریها با نیم نگاهی به نقش و نفوذ نظریه سازندهگرایی در محیطهای یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است.
روشها: این مقاله از نوع مروری است. جهت گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجوگر و پایگاه دادههای معتبر ازجمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشر شده، استفاده شده است. در طی این فرآیند 42 منبع مرتبط در بازه زمانی 1998- 2014 و1380-1394 یافت شد که 26 منبع استفاده گردید.
یافتهها: ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی را ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻲﺑﺨﺸﺪ. ﻃﺮح و روشﻫﺎی ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ، اﻟﻬﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺳﺎﺧﺘﺎرﮔﺮا، ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻓﻌﺎل ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن در ﻓﺮاﻳﻨﺪ آﻣﻮزﺷﻲ اﺳﺖ. جهت ﻃﺮاﺣﻲ دﻗﻴـﻖ ﻣﻮﻗﻌﻴـﺖ یادگیری مشارکتی ﺑﺎﻳـﺪ اﻓـﺰاﻳﺶ اﺣﺘﻤﺎل ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﺎده اﻧﮕﺎراﻧﻪ اﺳﺖ اﮔﺮ ﺗﺼـﻮر ﻛﻨﻴﻢ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی دﻳﮕﺮ ﻫـﻴﭻ ﻧﻘﺸـﻲ ﻧﺪارﻧـﺪ. در اﻳـﻦ ﻓﻀﺎ، ﻧﻘـﺶ ﺟﺪﻳـﺪ و آﺷـﻜﺎر ﻣﻌﻠـﻢ ﻛﻤـﻚ ﺑـﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧـﺪﮔﺎن ﺑـرای دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و ﻛﺎرﺑﺮد آن اﺳﺖ.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر، لازم اﺳﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺧﺎص ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزی وﺳﻴﻊ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﻓﻮاﻳـﺪ و ﻣﺰاﻳـﺎ و ﻣﻌﺎﻳـﺐ و ﺗﻬﺪﻳـﺪﻫﺎی ﻳـﺎدﮔﻴﺮی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﺎم و ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻣﺸـﺎرﻛﺘﻲ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﺧﺎص در ﺳﻄﺢ ﻣﺪارس، در ﻣﻴﺎن ﻣﺪﻳﺮان، ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺑـﻪ وﻳـﮋه، ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﺑﺪ.
 
متن کامل [PDF 230 kb]   (2884 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/6/30 | پذیرش: 1396/6/30 | انتشار: 1396/6/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


فلاحی مریم، خلیفه قدرت الله، قاسمی سامنی متین. یادگیری مشارکتی در محیط‌های یادگیری الکترونیکی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1395; 9 () :31-39

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-240-fa.html



جلد 9 - سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162