ادغام مارپیچی آموزش بهداشت و اپیدمیولوژی در کوریکولوم آموزشی پزشکی عمومی:پاسخی به چالشهای جدید و نیازهای ضروری جامعه
|
علیرضا خوشدل*، لیلا فولادوند، رامین خاقانی، محمد نصر دادرس |
|
|
چکیده: (3225 مشاهده) |
چکیده:
اگرچه فدراسیون جهانی آموزش پزشکی ( WFME ) هدف اصلی آموزش پزشکی را ارتقاء سلامت جامعه می داند آموزش دانش و مهارتهای سلامت در اولویت برنامه های آموزشی دانشکده های پزشکی دنیا (از جمله ایران) قرار ندارد و کوریکولومهای موجود غیر مؤثر، تکراری، غیرجذاب، غیر کاربردی و متفرق هستند. به علاوه چالشهای جدید سلامت در جهان از جمله تغییر الگوی اپیدمیولوژیک بیماریها و افزایش خطر حوادث طبیعی، بحرانها و بیوتروریسم از یک سو و توسعه دانش اپیدمیولوژی از سوی دیگر لزوم بازنگری و اصلاح در محتوای آموزشی دروس بهداشت و اپیدمیولوژی را بیش از پیش روشن می سازد. همچنین ساختار گروههای آموزش مرتبط و رویکردها و روشهای آموزشی دروس مرتبط به سلامت باید به گونه ای تغییر یابد که آموزش پزشکی بیش از آنکه متوجه درمان باشد، سلامت محور بوده و پیشگیری را مقدم بدارد. دانش آموخته رشته پزشکی باید بتواند از دانسته های بهداشتی و مهارتهای اپیدمیولوژی خود در جهت شناسایی، تحلیل و رفع مشکلات سلامت جامعه استفاده کند. بنابراین محتوا باید بر task-oriented باشد به گون های که تحقق پزشک 5 ستاره را میسر سازد. بر این اساس لزوم یک گزارش ریشه ای در دروسب هداشت وا پیدمیولوژی دانشجویان پزشکی احساس میشود.
اهداف برنامه جدید عبارتند از:
الف- کامل کردن محتوای آموزشی با افزودن سرفصلهای ضروری که در حال حاضر در برنامه موجود نیستند، با محوریت پیامدهای مورد انتظار از دانش آموختگان درمورد دانشگاه ما با اولویت طب نظامی
ب- برطرف کردن همپوشانی های واحدهای مربوطه
ج- کاربردی کردن برنامه و افزایش جذابیت آن برای مدرسین و دانشجویان
د- ایجاد ارتباط آموزشی بین دروس بهداشت و دروس بالینی برای توانمندسازی در preventive medicine
ه - مواجهه زودرس با مفاهیم، چالشها و کاربردهای بهداشت و اپیدمیولوژی |
|
|
|
متن کامل [PDF 496 kb]
(853 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/8/17 | پذیرش: 1395/8/17 | انتشار: 1395/8/17
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|