تدوین و کاربرد بسته نرم افزاری در آموزش درس بیوشیمی عملی دانشجویان گروه پزشکی
|
ایرج میرزایی دیزگاه*، فاطمه قاسمی، امیرعباس شیخ آلو |
|
|
چکیده: (2383 مشاهده) |
چکیده:
اولین قدم در مطالعه موجودات مختلف در علوم پزشکی،پیراپزشکی، بیولوژی، میکروبیولوژِی و گیاهی آشنایی باواکنش های مختلفب یوشیمیایی است. دنیای وسیع واکنشهای بیوشیمیایی و در برخی موارد پیچیدگی آن ها سبب شده است .تا مطالعه و درک مباحث بیوشیمی جزو مشکلترین قسمتهای تحصیل در سطوح مختلف دانشگاهی به ویژه برای دانشجویان تازه کار باشد. هرچند توجه به اصول پایه بیوشیمیایی و درک مسائل مربوطه همراه با برقراری ارتباط با مطالب مختلف آن می تواند نقش مهمی را در فراگیری این پایه مهم و اساسی علوم مختلف داشته باشد. جانداران مجموع های از بیومولکولها می باشند و علوم بیوشیمی نیز درباره ترکیبات آلی و واکنش
های بیوشیمیایی موجودات زنده بحث می کند، بنابراین اگر در انجام واکنش ها اختلالی به وجود آید و یا ماده در بدن کم و زیاد شود تظاهرات بالینی آن موجب بیماری می گردد. از آن جایی که علم بیوشیمی توانسته است تحولات عظیمی در جهان پدیدار نماید لذا ضرورت شناخت و آگاهی هرچه بیشتر در زمینه آزمایشات بیوشیمی برای دستیابی به کاربرد موثرتر آ نها در زمین ههای مختلف احساس می گردد. بنابراین هدف از انجام آزمایش اندازه گیری مقدار مواد طبیعی و غیرطبیعی در مایعات (بیولوژیک خون ادرار مایع نخاع خلط مدفوع و
غیره)بوده و متعاقب آن اتخاذ رو شهای مناسب برای برطرف کردن اختلال و درمان بیماری می باشد. در آزمایشگاه بیوشیمی به خاطر تعداد زیاد آزمایشات و محدود بودن تعداد واحد وجلسات و تعطیلات رسمی و غیرمترقبه عملا مدرس نمی تواند تمام آزمایشات را به دانشجو به نحو احسن یاد دهد و لذا به ناچار برخی از آزمایشات به خاطر نیاز به زمان طولانی حذف خواهد شد و از سوی دیگر در اکثر آزمایشات بیوشیمیایی، محلو لها سمی و خطرناک اند که امکان انجام آزمایش عملی به وسیله دانشجو عملا با ریسک بالای خطر از جانب مواد اسیدی و قلیایی قوی، آتش گیر سمی و بودار همراه است؛ لذا بسته آموزشی م یتواند تمام جلسات را با آموزشی نوین و با آگاهی و خطرات کمتر امکان پذیر کند. |
|
|
|
متن کامل [PDF 179 kb]
(503 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/8/16 | پذیرش: 1395/8/16 | انتشار: 1395/8/16
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|