[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 6 - سال سوم - شماره دوم- نیمسال دوم تحصیلی-بهار و تابستان ::
جلد 6 - سال سوم - شماره دوم- نیمسال دوم تحصیلی-بهار و تابستان صفحات 61-54 برگشت به فهرست نسخه ها
گردآوری اطلاعات شکل گیری ساختار مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی ایران
نیلوفر نکوزاد* ، عبدالرضا سبحانی
چکیده:   (2095 مشاهده)

چکید ه

زمینه و هدف: در حال حاضر آموزش علوم پزشکی تحت تاثیر عمیق مراکز توسعه آموزش دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر ایران است. این مطالعه، با هدف آشناسازی با اصول و مبانی تغییر نظام آموزش علوم پزشکی در جهان و شکل گیری ساختار مراکز توسعه آموزش پزشکی در ایران تدوین شده است.

رو شها: این پژوهش یک مطالعه مروری است که با استفاده از منابع متعدد در زمینه آموزش علوم پزشکی و مراکز توسعه آموزش با جستجوی کتابخانه ای و اینترنتی تدوین شده است.

یافته ها: توسعه آموزش علوم پزشکی، یکی از اهداف مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد. در سا لهای اخیر با ایجاد تغییر و تحول در اهداف و فرآیندهای اجرایی و مدیریتی، این مراکز اهمیت ویژه ای در دانشگاه های علوم پزشکی یافته است. اقداماتی چون برگزاری جشنواره آموزشی شهید مطهری، دانش پژوهی آموزشی، اهمیت توانمندسازی اساتید، پژوهش و توسعه در آموزش، ارزیابی درونی، اعتباربخشی و رتبه بندی مراکز توسعه، آموزش پاسخگو و فرآیندهای جاری آموزش مداوم جامعه پزشکی از مرکز مطالعات نمونه هایی از تحولات توسعه آموزش در ایران می باشند.

بحث و نتیجه گیری: با ایجاد مراکز توسعه آموزش در دانشگا ه های علوم پزشکی، نگاه سنتی اعضای هیات علمی به آموزش تغییر کرده و مدرسین به این باور رسید ه اند که تدریس، بکارگیری هنرمندان هی علم است. اما، بنظر م یرسد علیرغم تحولات قابل توجه ای که توسط این مراکز ایجاد شده، عواملی مانند: کمبود منابع مالی مراکز و نامناسب بودن نظام پرداخت اعضای هیات علمی آموزشی در مقایسه با درمان و دیگر مسایل، مانع از ایفای نقش کامل در ارتقای کیفی آموزش است. لذاضروری است موانع و مشکلات پیش روی دانشگا ه ها برداشته شود تا بتوانند به عنوان مراکز توسعه آموزش کانون تولید ایده و نوآوری در آموزش علوم پزشکی فعالیت نمایند و بتدریج به یک مرکز اداری و اجرایی در دانشگا ه ها  تبدیل نشوند.

واژه‌های کلیدی: مراکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگا ههای علوم پزشکی، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 269 kb]   (603 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/8/15 | پذیرش: 1395/8/15 | انتشار: 1395/8/15
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

*Nekuzad N, Sobhani A. Data Collectionon the Formation ofthe Structure of Medical Education Development Centers in Iran. مجله مطالعات آموزشی نما 2015; 6 :54-61
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-53-fa.html

نکوزاد نیلوفر، سبحانی عبدالرضا. گردآوری اطلاعات شکل گیری ساختار مراکز توسعه آموزش علوم پزشکی ایران. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1394; 6 () :54-61

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-53-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 6 - سال سوم - شماره دوم- نیمسال دوم تحصیلی-بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645