بررسی نقش سوادآموزی در کیفیت زندگی و سواد اقتصادی زندانیان
|
مریم صف آرا ، مجتبی سلم آبادی* ، علی طیرانی راد |
|
|
چکیده: (1411 مشاهده) |
چکیده
مقدمه: سازه کیفیت زندگی را سازهای تحلیلی، سیاستی و عنصری کلیدی در سیاستگذاری و بررسی سیاستهای حوزه عمومی بهحساب میآورند که از آن به عنوان شاخص توسعه اجتماعی یاد میشود. از سویی سواد اقتصادی یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی محسوب میشود. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی نقش سوادآموزی در کیفیت زندگی و سواد اقتصادی زندانیان بود.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش علی مقایسهای انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی والدین باسواد و بیسواد مجتمع آموزشی سوادآموزی زندان مرکزی بیرجند در شش ماه نخست سال 1397 بودند که از جامعه مذکور 120 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد فرم کوتاه کیفیت زندگی بهداشت جهانی (2002) و پرسشنامه محقق ساخته سواد اقتصادی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و آزمون تحلیل واریانس دوراهه (ANOVA) انجام شد.
یافتهها: از120 نفر نمونه شرکتکننده در مطالعه، 60 نفر افراد بیسواد (30 زن و 30 مرد) و 60 نفر افراد باسواد (30 زن و 30 مرد) بودند. بر اساس نتایج، میانگین و انحراف معیار کیفیت زندگی در گروه والدین دارای سواد و والدین بیسواد به ترتیب (520/19±10/78 و 898/16±05/67) بود. میانگین و انحراف معیار سواد اقتصادی در گروه والدین دارای سواد و والدین بیسواد به ترتیب (811/13± 97/60 و 883/12±53/50) به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد بین میزان کیفیت زندگی و سواد اقتصادی والدین دارای سواد و والدین بیسواد، تفاوت معناداری وجود داشت (004/0=P)، به عبارتی میزان کیفیت زندگی و سواد اقتصادی والدین دارای سواد بیش از والدین بیسواد بود.
بحث و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش نشان داد که بین سطح سواد با کیفیت زندگی و سواد اقتصادی رابطه وجود دارد. لذا نتایج پژوهش، نیازمند توجه بیشتر دستاندرکاران تعلیم و تربیت و مسئولین را به امر سواد آموزی افراد جامعه است.
|
|
واژههای کلیدی: کلمات کلیدی: سوادآموزی، سواد اقتصادی، کیفیت زندگی. |
|
متن کامل [PDF 392 kb]
(285 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/7/11 | پذیرش: 1400/2/10 | انتشار: 1400/2/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|