[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 ::
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 صفحات 17-10 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین هوش هیجانی، هوش معنوی با افسردگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
محمد مهدی بابائی* ، بیتا گودرزی
دانشگاه تهران ، m.zmbm67@gmail.com
چکیده:   (1111 مشاهده)
مقدمه: هوش یک دسته از توانایی­ها و مهارت­های غیرشناختی است که توانایی فرد را در مقابله با فشارهای محیطی به ویژه تنش ناشی از کار افزایش می­دهد. معنویت موجب ایجاد آرامش، امنیت روانی، رهایی از احساس پوچی و تنهایی و امیدواری می­شود. از این طریق، ظرفیت روانشناختی و توانایی مقابله با افسردگی و مشکلات افزایش یافته، موجب ارتقای سلامت روانی و هیجانی می­شود. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی، هوش معنوی با افسردگی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. روش بررسی: مطالعه حاضر مطالعه­ای توصیفی-تحلیلی بود که به شیوه مقطعی در بازه زمانی شش ماهه سال 1395 بر روی 165 دانشجوی رشته پرستاری که به شیوه نمونه­گیری تصادفی انتخاب شده بودند انجام شد. رای جمع‌آوری داده­ها از پرسشنامه‌ی هوش هیجانی شات، پرسشنامه­ی هوش معنوی عبداله‌زاده و همکاران و پرسشنامه افسردگی بک استفاده شد. برای تحلیل اطلاعات داده­ها از آزمونهای آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزار spss21 استفاده شد. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که  نتایج پژوهش نشان داد که بین مؤلفه‌های هوش هیجانی نظیر ابزار هیجان، ارزیابی هیجانات خود، تنظیم هیجان خود و سودمندی هیجانات در حل مسئله با افسردگی دانشجویان رابطه آماری معنی­دار مثبت وجود دارد (P= 0/05). ولی مولفه­های دیگر با افسردگی دانشجویان رابطه­ای نشان نداد. همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که ابزار هیجان، تنظیم هیجان خود و طبقه‌بندی هیجان وارد مدل شدند و افسردگی دانشجویان را پیش­بینی می­کنند. یافته­های دیگر نشان داد که بین مولفه هوش معنوی با افسردگی دانشجویان رابطه آماری معنی‌داری وجود دارد (P= 0/05). همچنین تحلیل رگرسیون  نشان داد که هوش معنوی (گزینه اتکا به هسته درونی) وارد مدل می­شود و افسردگی دانشجویان را پیش­بینی می­کنند. بحث و نتیجه گیری: هوش هیجانی و هوش معنوی افسردگی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می­دهد.
واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، هوش معنوی، افسردگی، دانشجویان پرستاری، دانشکده پرستاری
متن کامل [PDF 415 kb]   (409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/1/24 | پذیرش: 1401/9/5 | انتشار: 1402/2/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

babaei M, goodarzi B. The relationship between emotional intelligence, spiritual intelligence with depression in Nursing students. مجله مطالعات آموزشی نما 2023; 20 :10-17
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-371-fa.html

بابائی محمد مهدی، گودرزی بیتا. رابطه بین هوش هیجانی، هوش معنوی با افسردگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 20 () :10-17

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-371-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645