اقدام پژوهی: رفع اختلال دیکته نویسی دانش آموزان پایه ششم بر اساس نتایج آزمون عصب- روانشناختی نپسی
|
آذر شهری* |
|
|
چکیده: (3921 مشاهده) |
مقدمه: یادگیری نوشتن بسیار مهم است، چرا که نوشتن یک ابزار قدرتمند برای تفکر، یادگیری و لازمهی ادامهی تحصیل ورود به حرفههای گوناگون است. در این میان دانشآموزانی وجود دارند که به دلایل مختلف در یادگیری نوشتن مشکل دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف رفع اختلال دیکته نویسی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بر اساس آزمون عصب- روانشناختی نپسی و دیگر علل اختلال دیکته انجام پذیرفته است.
روشها: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع اقدام پژوهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کلاس ششم A دبستان مهدیه شهرستان ساوجبلاغ در سال تحصیلی 98-1397 است. نمونه آماری شامل 3 نفر از دانش آموزان کلاس است که در املا ضعف شدید داشتند. ابزار گرد آوری اطلاعات آزمون عصب روانشناختی نپسی، مصاحبه، مشاهد نمونه املا دانشآموزان و مشاهده بهره هوشی دانش آموزان بود. تحلیل دادهها نیز با بکارگیری آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرم افزار 18 SPSS انجام شد.
یافتهها: با توجه به نتایج به دست آمده بیشتر علل مشکل دیکته در این دانشآموزان مربوطه به حافظه دیداری، حافظه توالی دیداری و عدم دقت بود بنابراین ابتدا 19 جلسه برای تقویت این حیطهها سپس 9 جلسه به فعالیتهای برای اشکالات آموزشی ـِ یا ه و اُ استثنا اختصاص داده شد همچنین با توجه به نتایج آزمون عصب- روانشناختی نپسی 11 جلسه به انجام فعالیتهای برای بهبود عملکرد دانش آموزان در خرده مقیاس کنش اجرایی پرداخته شد. سپس معنای کلمه، همخانواده و تضاد آموزش داده شد و سپس از دانشآموزان خواسته شد ضمن تصحیح غلطهای املایی با آنها جمله بسازند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود با ارائه راهکارهای اجرا شده غلطهای املای دانشآموزان کاهش و انشا آنان نیز تقویتشده است. با توجه به تأثیر آموزشهای به کار رفته در کاهش اختلال دیکته نویسی دانش آموزان پیشنهاد میشود که معلمان نیز این آموزشها را در کارکردن با دانش آموزان داری اختلال دیکته نیز به کار ببرند. |
|
واژههای کلیدی: اختلال دیکته، آزمون نپسی، دانش آموزان پایه ششم |
|
متن کامل [PDF 1325 kb]
(11777 دریافت)
|
نوع مطالعه: گزارش مورد |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1398/2/10 | انتشار: 1398/2/10
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|