[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 16 - سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان ::
جلد 16 - سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان صفحات 61-46 برگشت به فهرست نسخه ها
اقدام پژوهی: رفع اختلال دیکته نویسی دانش آموزان پایه ششم بر اساس نتایج آزمون عصب- روانشناختی نپسی
آذر شهری*
چکیده:   (3921 مشاهده)
مقدمه: یادگیری نوشتن بسیار مهم است، چرا که نوشتن یک ابزار قدرتمند برای تفکر، یادگیری و لازمهی ادامهی تحصیل ورود به حرفههای گوناگون است. در این میان دانشآموزانی وجود دارند که به دلایل مختلف در یادگیری نوشتن مشکل دارند. لذا پژوهش حاضر با هدف رفع اختلال دیکته نویسی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی بر اساس آزمون عصب- روانشناختی نپسی و دیگر علل اختلال دیکته انجام پذیرفته است.
روشها: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع اقدام پژوهی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان کلاس ششم A دبستان مهدیه شهرستان ساوجبلاغ در سال تحصیلی 98-1397 است. نمونه آماری شامل 3 نفر از دانش آموزان کلاس است که در املا ضعف شدید داشتند. ابزار گرد آوری اطلاعات آزمون عصب روانشناختی نپسی، مصاحبه، مشاهد نمونه املا دانشآموزان و مشاهده بهره هوشی دانش آموزان بود. تحلیل دادهها نیز با بکارگیری آزمون آماری تحلیل واریانس چند متغیره به کمک نرم افزار 18 SPSS انجام شد.
یافتهها: با توجه به نتایج به دست آمده بیشتر علل مشکل دیکته در این دانشآموزان مربوطه به حافظه دیداری، حافظه توالی دیداری و عدم دقت بود بنابراین ابتدا 19 جلسه برای تقویت این حیطهها سپس 9 جلسه به فعالیتهای برای اشکالات آموزشی ـِ یا ه و اُ استثنا اختصاص داده شد همچنین با توجه به نتایج آزمون عصب- روانشناختی نپسی 11 جلسه به انجام فعالیتهای برای بهبود عملکرد دانش آموزان در خرده مقیاس کنش اجرایی پرداخته شد. سپس معنای کلمه، همخانواده و تضاد آموزش داده شد و سپس از دانشآموزان خواسته شد ضمن تصحیح غلطهای املایی با آنها جمله بسازند.
بحث و نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود با ارائه راهکارهای اجرا شده غلطهای املای دانشآموزان کاهش و انشا آنان نیز تقویتشده است. با توجه به تأثیر آموزشهای به کار رفته در کاهش اختلال دیکته نویسی دانش آموزان پیشنهاد میشود که معلمان نیز این آموزشها را در کارکردن با دانش آموزان داری اختلال دیکته نیز به کار ببرند.
واژه‌های کلیدی: اختلال دیکته، آزمون نپسی، دانش آموزان پایه ششم
متن کامل [PDF 1325 kb]   (11777 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1398/2/10 | انتشار: 1398/2/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahri A. Action Research: Solving Sixth Grade Students Writing Disorder Based on the Results of Nepsy Neuropsychology Test. مجله مطالعات آموزشی نما 2020; 16 :46-61
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-358-fa.html

شهری آذر. اقدام پژوهی: رفع اختلال دیکته نویسی دانش آموزان پایه ششم بر اساس نتایج آزمون عصب- روانشناختی نپسی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1399; 16 () :46-61

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-358-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660