مقدمه: اثربخشی مدرسه یکی از اولویتهای اصلی نظام آموزش و پرورش است. موفقیت سازمان در تحقق اهداف و همچنین در گرو چگونگی اعمال مدیریت و سبکهای مؤثر رهبری مدیر است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی رابطه رهبری همنوا و اثربخشی مدرسه از طریق متغیرهای میانجی اشتراک دانش و انگیزش شغلی معلمان است. روشها: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان هشتگرد بودند و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 280 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل 4 پرسشنامه (اثربخشی مدرسه، رهبری همنوا، اشتراک دانش و انگیزش شغلی معلمان) با طیف لیکرت بود. روایی محتوایی پرسشنامهها به وسیله اساتید صاحبنظر تأیید شد و پایایی آنها نیز با استناد به ضریب آلفای کرونباخ تأیید شد. بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و لیزرل نسخه 5/8 انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش بیانگر نقش معنادار متغیرهای پژوهش در تعیین اثربخشی مدارس است. بر اساس یافتههای به دستآمده رهبری همنوا با واسطه دو متغیر انگیزش شغلی و اشتراک دانش بر اثربخشی مدرسه تاثیرگذار است. در این میان نقش میانجی انگیزش شغلی بیشتر از اشتراک دانش است. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، از طریق رهبری همنوا میتوان زمینه ارتقای رضایت شغلی و اشتراک دانش و افزایش اثربخشی مدرسه را فراهم آورد که توصیه میشود مسئولین مدارس به این مساله توجه نمایند.
shahri A, sadeghi S, basati K. Effect of Resonant Leadership on School Effectiveness through Job Motivation and Knowledge Sharing inSavojbolagh Elementary Schools: Presenting a Model. مجله مطالعات آموزشی نما 2022; 19 :9-20 URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-346-fa.html
شهری آذر، صادقی سیامک، فتاحی مسلم، بساطی خدیجه. بررسی رابطه رهبری همنوا و اثربخشی مدرسه با میانجیگری انگیزش شغلی و اشتراک دانش در مدارس مقطع ابتدایی: ارائه یک مدل. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 19 () :9-20