[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 15 - سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان ::
جلد 15 - سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر بکارگیری دفترچه ی ثبت مهارتهای بالینی ( Log book ) بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبتهای ویژه
طاهره اشک تراب* ، فاطمه پیروز
چکیده:   (2009 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی فرآیند پیچیده ای است که در آن عوامل گوناگونی نقش دارند. بررسی صلاحیت بالینی در حرفه
پرستاری بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از مسائل مهم در آموزش بالینی ارتقاء کیفیت آن است که مستلزم ارزشیابی
مستمر است. لاگ بوک بعنوان یکی از موثرترین شیو ههای ارزشیابی بالینی محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین
تاثیر بکارگیری دفترچه ثبت مهارتهای بالینی )لاگ بوک( بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبتهای
ویژه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انجام شد.
رو شها: این پژوهش نیمه تجربی، بر روی 63 نفر از دانشجویان ترم 6 و 7 پرستاری کارآموز و کارورز بخش مراقبتهای
ویژه بیمارستان های امام حسین و بهار شاهرود انجام شد. دانشجویان به صورت غیر تصادفی به دو گروه کنترل )آموزش
به روش مرسوم( و گروه مداخله )آموزش براساس لاگ بوک( تقسیم شدند. برای سنجش صلاحیت بالینی دانشجویان
پرسشنامه «بررسی صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبتهای ویژه » نوبخت و همکاران ) 1395 ( بکارگرفته
شد. داده های حاصل توسط نرم افزار SPSS 22 و آزمون آماری کای دو، تی مستقل و زوجی، من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.
یافت هها: نتایج نشان داد از نظر اطلاعات جمعیت شناختی در بین متغیرهای سن، جنس، وضعیت تاهل و اشتغال، سابقه
کار بالینی و معدل کل بین دو گروه کنترل و مداخله تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد ) 05 / P> 0 (. میانگین و انحراف
معیار کل نمرات روز اول کارآموزی یا کارورزی در گروه کنترل 15 / 57 ± 19 / 99 و در گروه مداخله 68 / 22 ± 10 / 92 و در
روز آخر کارآموزی یا کارورزی در گروه کنترل 33 / 16 ± 01 / 126 و در گروه مداخله 74 / 18 ± 81 / 132 از 168 و دارای
سطح صلاحیت خوب می باشد. نتایج نشان داد در هر گروه نمرات افزایش یافته، اما این افزایش در گروه مداخله بیشتر
است ) 037 / )P= 0
بحث و نتیجه گیری: یافت ههای این پژوهش نشان داد استفاده از دفترچه ثبت مهارتهای بالینی سبب افزایش صلاحیت بالینی
دانشجویان پرستاری می شود. لذا توصیه می گردد اساتید از این ابزار برای دور ههای کارآموزی و کارورزی دانشجویان
استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: دفترچه ثبت مهارتهای بالینی، صلاحیت بالینی، دانشجوی پرستاری، بخش مراقبت ویژه
متن کامل [PDF 360 kb]   (409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/12/19 | پذیرش: 1398/12/19 | انتشار: 1398/12/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ashk Torab T, Pirooz F. The Effect of Using a Log Book on Nursing Students’ Clinical Competence in Intensive Care Unit. مجله مطالعات آموزشی نما 2020; 15 :1-9
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-334-fa.html

اشک تراب طاهره، پیروز فاطمه. تاثیر بکارگیری دفترچه ی ثبت مهارتهای بالینی ( Log book ) بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری در بخش مراقبتهای ویژه. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1399; 15 () :1-9

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-334-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 15 - سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645