ارتباط شاخصهای سلامت روان و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانشجویان مقاطع مختلف رشته روانشناسی
|
سمیه اکبریان، لیلا جویباری*، اکرم ثناگو، مهربانو امیرشاهی |
|
|
چکیده: (1592 مشاهده) |
مقدمه: با توجه به اینکه سلامت روان و عوامل اثرگذار بر آن مانند رضایت از زندگی و خودکارآمدی از مؤلفههای مهم در زندگی افراد به شمار میآیند، پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین شاخصهای مختلف سلامت روان و خودکارآمدی با رضایت از زندگی در دانشجویان مقاطع مختلف رشته روانشناسی طراحی و اجرا شد.
روشها: در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی جامعه مورد مطالعه از بین دانشجویان پسر و دختر دانشکده روانشناسی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد ساری در سال 1395 انتخاب شدند. نمونههای آماری با استفاده از نمونهگیری تصادفی و به روش طبقهای (کارشناسی، ارشد و دکتری) به تعداد 185 نفر انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه سلامت عمومی، پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر و پرسشنامه رضایت از زندگی بود. دادههای جمعآوریشده به کمک روشهای آمار توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرمافزار SPSS-16 تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت روان و رضایت از زندگی (0/52=r) و بین خودکارآمدی و رضایت از زندگی (0/66=r) رابطه مثبت و معنیداری وجود داشت، همچنین تفاوت معناداری در سلامت روانی (0/019=P) و خودکارآمدی (0/012=P) دانشجویان مقاطع مختلف روانشناسی مشاهده شد.
نتیجهگیری: پژوهش حاضر نشان داد به همان میزان که سلامت روان، خودکارآمدی و رضایت زندگی میتوانند تأثیر مثبتی در زندگی فرد داشته باشند، اختلال در سلامت روان میتواند این تأثیر را به نوع منفی تبدیل کند.
|
|
واژههای کلیدی: سلامت روان، خودکارآمدی، رضایت از زندگی، دانشجو، روانشناسی |
|
متن کامل [PDF 270 kb]
(691 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1398/3/4
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|