[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان ::
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان صفحات 13-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سبکهای یادگیری و راهبردهای فراشناختی دانشجویان دانشگاههای شهرستان آبدانان
مژگان محمدی مهر* ، مراد شاهمرادی ، سعید شیخی ، حشمت اله نظری
چکیده:   (2686 مشاهده)

چکیده

اهداف: توجه به سبک یادگیری و راهبردهای شناختی در امر آموزش اهمیت ویژهای در یادگیری اثربخش دارد. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه سبکهای یادگیری و راهبردهای فراشناختی دانشجویان دانشگاههای شهرستان آبدانان است.

روشها: توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری مطالعه حاضر تمامی دانشجویان دانشگاههای شهرستان آبدانان در سال تحصیلی 1395- 1394 مشغول به تحصیل بودند و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای حجم نمونه نفر انتخاب شد. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (1974) و پرسشنامه فراشناختی اونیل وعابدی (1996) استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها توسط آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون مجذور کای و آزمون تحلیل واریانس چند راهه) توسط نرم افزار SPPSS ویرایش 22 انجام گرفت.

یافتهها: نتایج تحلیل دادهها نشان داد، رابطه معناداری بین جنسیت و سبکهای یادگیری چهارگانه وجود دارد. بر اساس آزمون مجذور کای رابطه معناداری بین نوع دانشکده و سبکهای یادگیری نشان داده نشد اما بین سطوح عملکرد تحصیلی (بالا و پایین) و سبکهای یادگیری رابطه معناداری وجود داشت. همچنین بین دانشجویان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین در استفاده از راهبردهای فراشناختی تفاوت معنیداری وجود داشت. بین دانشجویان علوم انسانی و فنی مهندسی در استفاده از راهبرد آگاهی تفاوت معنی-داری وجود داشت. بین متغیر جنسیت و استفاده از راهبردهای فراشناختی تفات معناداری یافت نشد.

نتیجهگیری: دانشجویان موفق به دلیل برخورداری سطوح بالای عملکرد ذهنی خود تلاش و توجه بیشتری نموده و در نتیجه از معیار خودآگاهی بالاتری نسبت به دانشجوی سطح پایین استفاده میکنند و بر اساس این خود آگاهی از راهبردهای کلیتری برای -پیدا کردن اطلاعات مناسب خود استفاده میکنند.

واژه‌های کلیدی: سبکهای یادگیری، راهبردهای فراشناختی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 345 kb]   (1911 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/2/20 | پذیرش: 1396/2/20 | انتشار: 1396/2/20
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadimehr M, Shahmoradi M, Sheikhi S, Nazari H. Comparing Students’ Learning Style and Metacognitive Strategies of Abdanan City Universities. مجله مطالعات آموزشی نما 2016; 8 :1-13
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-181-fa.html

محمدی مهر مژگان، شاهمرادی مراد، شیخی سعید، نظری حشمت اله. مقایسه سبکهای یادگیری و راهبردهای فراشناختی دانشجویان دانشگاههای شهرستان آبدانان. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1395; 8 () :1-13

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-181-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 8 - سال چهارم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی- بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652