بررسی تجربیات و دیدگاه دانشجویان در خصوص ارتقاء انگیزه آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1393
|
اکرم ثناگو* ، لیلا جویباری ، فرزانه مختاری ، مریم نوروزی |
|
|
چکیده: (1874 مشاهده) |
مقدمه: دانشجویان با انگیزه بالا طی دورههای آموزشی فعالتر بوده و به موفقیت بیشتری نایل میشوند. در بسیاری از موارد وجود انگیزه و یا فقدان آن به طور آشکاری منجر به موفقیت و یا شکست میگردد. هدف از این مطالعه بررسی تجربیات و دیدگاه دانشجویان در خصوص ارتقاء انگیزه آموزشی بود.
روش پژوهش: در این مطالعه با رویکرد کیفی (1393)، براساس نمونهگیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع، 44 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان مشارکت نمودند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبههای انفرادی نیمه ساختارمند تا رسیدن به اشباع دادهها استفاده شد. تمامی مصاحبهها ضبط، خط به خط دست نویس و مطابق روش "تحلیل محتوای مرسوم" آنالیز شد.
یافتهها: از تحلیل دادهها مضمون اصلی "استاد"، "مشارکت علمی فرهنگی"، "رقابت سالم- محیط پویا" و مضمون فرعی "موج منفی" استخراج شد که تبیین کننده تجربیات و دیدگاه دانشجویان در خصوص عوامل ارتقا دهنده انگیزه آموزشی تحصیلی میباشند.
نتیجهگیری: دادههای مطالعه موید نقش محوری اساتید در انگیزه آموزشی دانشجویان بود؛ اگرچه وجود فضایی برای پویایی و رقابت سالم و امکان نقش آفرینی در فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی نیز از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.
دکتر اکرم ثناگو
|
|
واژههای کلیدی: انگیزه، راهکارهای انگیزشی، دانشجو، تحلیل محتوای مرسوم |
|
متن کامل [PDF 249 kb]
(3656 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/8/26 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1397/8/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|