:: جلد 9 - سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان ::
جلد 9 - سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتباریابی مدل آموزش از دور ویژه یادگیرندگان مبتلا به اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD)
فهیمه یاری* ، حسین زارع ، حمید ملکی ، احمد رستگار ، محمدرضا قاسم زاده
چکیده:   (2293 مشاهده)
اهداف: یکی از مهمترین جنبههای درگیر در اختلال نقص توجه- بیش فعالی، عملکرد تحصیلی است، مطالعه حاضر با هدف بهبود عملکرد تحصیلی به ارائه مدل آموزش الکترونیکی ویژه مبتلایان به این اختلال و اعتباریابی آن میپردازد.
روشها: مطالعه با استفاده از روش آمیخته انجام شد. در مرحله ارائه مدل به روش کیفی، زمینهای 41 مصاحبه عمیق انجام و به روش کدگذاری تحلیل و مدل آموزش الکترونیکی تدوین و در مرحله اعتباریابی به روش کمی تعداد 30 نفر با اخذ رضایت و درنظر گرفتن فاکتورهای تحقیق در 2 گروه 15 نفره آزمایش و کنترل همسانسازی شده و به ترتیب به دو شیوه الکترونیکی بر اساس مدل تدوین شده و مرسوم آموزش داده شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی (ISM) و پرسشنامه محققساخته پیشرفت تحصیلی در دو مرحله پیش آزمون و پسآزمون تکمیل گردید. اجرا شد.
یافتهها: پنج مولفه تحلیل، طراحی، ارائه، پشتیبانی و ارزشیابی در مدل آموزش الکترونیکی در مرحله کیفی شناسایی و مدل تدوین شد. نتایج آزمون تی همبسته در مقایسه انگیزش تحصیلی پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش نشان داد، اختلاف میانگین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بطور معنادار پس از مداخله افزایش یافته (P=0/004) و نتایج آزمون تی مستقل در مقایسه میانگین نمرات پس آزمون پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و کنترل معنادار بود. (001/0P<).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، آموزش بر اساس مدل آموزش الکترونیکی ارائه شده موجب افزایش انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه گشت. لذا پیشنهاد میگردد برنامه ریزان درسی و اساتید به این روش آموزشی توجه نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: مدل آموزش الکترونیکی، اختلالات یادگیری، اختلال نقص توجه- بیش فعالی (ADHD)
متن کامل [PDF 314 kb]   (924 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/6/30 | پذیرش: 1396/6/30 | انتشار: 1396/6/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 9 - سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها