اهداف: یکی از مهمترین جنبههای درگیر در اختلال نقص توجه- بیش فعالی، عملکرد تحصیلی است، مطالعه حاضر با هدف بهبود عملکرد تحصیلی به ارائه مدل آموزش الکترونیکی ویژه مبتلایان به این اختلال و اعتباریابی آن میپردازد. روشها: مطالعه با استفاده از روش آمیخته انجام شد. در مرحله ارائه مدل به روش کیفی، زمینهای 41 مصاحبه عمیق انجام و به روش کدگذاری تحلیل و مدل آموزش الکترونیکی تدوین و در مرحله اعتباریابی به روش کمی تعداد 30 نفر با اخذ رضایت و درنظر گرفتن فاکتورهای تحقیق در 2 گروه 15 نفره آزمایش و کنترل همسانسازی شده و به ترتیب به دو شیوه الکترونیکی بر اساس مدل تدوین شده و مرسوم آموزش داده شدند. پرسشنامه انگیزش تحصیلی (ISM) و پرسشنامه محققساخته پیشرفت تحصیلی در دو مرحله پیش آزمون و پسآزمون تکمیل گردید. اجرا شد. یافتهها: پنج مولفه تحلیل، طراحی، ارائه، پشتیبانی و ارزشیابی در مدل آموزش الکترونیکی در مرحله کیفی شناسایی و مدل تدوین شد. نتایج آزمون تی همبسته در مقایسه انگیزش تحصیلی پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش نشان داد، اختلاف میانگین پیش آزمون و پس آزمون گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل بطور معنادار پس از مداخله افزایش یافته (P=0/004) و نتایج آزمون تی مستقل در مقایسه میانگین نمرات پس آزمون پیشرفت تحصیلی گروه آزمایش و کنترل معنادار بود. (001/0P<). نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این پژوهش، آموزش بر اساس مدل آموزش الکترونیکی ارائه شده موجب افزایش انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه گشت. لذا پیشنهاد میگردد برنامه ریزان درسی و اساتید به این روش آموزشی توجه نمایند.
Yari F, Zare H, Maleki H, Rastgar A, *Ghasemzadeh M R. Validity of the Distance Education Model for the Learners
with the Attention Deficit Hyperactivity Disorder. مجله مطالعات آموزشی نما 2017; 9 :1-9 URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-237-fa.html
یاری فهیمه، زارع حسین، ملکی حمید، رستگار احمد، قاسم زاده محمدرضا. اعتباریابی مدل آموزش از دور ویژه یادگیرندگان مبتلا به اختلال نقص توجه
بیش فعالی (ADHD). دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1396; 9 () :1-9