استراتژی ها و راهبردهای آموزش مفاهیم
|
رحیم مرادی* ، محمدرضا نیلی احمدآبادی |
|
|
چکیده: (2571 مشاهده) |
چکیده:
سابقه و هدف: آموزش مفاهیم و انتقال اطلاعات به عنوان یکی از کارکردهای مهم آموزش پزشکی به حساب می آ ید.از طرف دیگر،ا مروزه آموزش مفاهیمپ زشکیب ه شیوه سنتی و مبتنیب ر سخنرانی به تنهایی جوابگوی آموزش نیست و تدریس، شیو ه های جدیدی می طلبد. یکی از این رویکردها که شیو ه های جدید را در آموزش مفاهیم پزشکی به دنبال آورده است، آموزش مفاهیم به وسیله استراتژ ی ها و راهبردهای نوین است. پژوهش حاضر تلاش کرده است تا به بررسی تاثیر به کارگیری راهبردها و استراتژ یها در آموزش مفاهیم پزشکی بپردازد. بررسی جایگاه آموزش پزشکی به شیوه پودمانی است.
روش ها: در این مقاله مروری، برای دستیابی به مقالات مرتبط کلید واژ ه های Concepts, strategies of concepts و کلید واژه های معادل فارسی آن در پایگاه های اطلاعاتی SID, Science direct ،Eric ،Magiran جستجو شد. نتایج بازیابی شده به فاصله زمانی سال 1991 تا 2011 میلادی محدود شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که برای آموزش مفاهیم پزشکی میتوان از راهبردهای: ارائه مثال و غیر مثالهای متنوع ا ز مفهوم، تکیه روی خصوصیات شاخص و مهم مفهوم،ا یجاد آمادگی از طریق آموزش مفاهیم پایه و تقویت پاسخ های صحیح در یادگیری مفاهیم پزشکی، استفاده از سایر راهبردهای آموزشی مثل نقشه مفهومی، روش استقرایی، روش قیاسی، روش تلفیق و سازماندهی، چندرسانه ای، انیمیشن و استفاده کرد.
بحث و نتیجه گیری: در آموزش مفاهیم پزشکی می توان با استفاده از راهبرد نقشه مفهومی از یک موضوع عملکردهای شناختی سطح بالا چون تحلیل، ترکیب وا رزشیابیب ه طور مداومب کار گرفته می شود و می توان عمق و توسعه دانش فراگیران را ارزیابی کرد. |
|
واژههای کلیدی: مفاهیم، آموزش مفاهیم، نقشه مفهومی، استراتژی قیاسی و استقرایی. |
|
متن کامل [PDF 1137 kb]
(9599 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/8/15 | پذیرش: 1395/8/15 | انتشار: 1395/8/15
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|