[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 ::
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 صفحات 9-1 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی نیازهای نظام سلامت و جامعه جهت طراحی آموزش پاسخگو در رشته فن آوری اطلاعات سلامت
زهرا میدانی ، فاطمه رنگرز جدی ، احسان نبوتی ، زهرا ناظمی ، زهره مبارک قمصری ، ریحانه السادات شریف*
دانشگاه علوم پزشکی کاشان ، fr.sharif@yahoo.com
چکیده:   (1724 مشاهده)
مقدمه: به دنبال اجرای طرح تحول در نظام آموزش عالی سلامت و اجرای ماموریت‌ گرایی دانشگاه‌های علوم پزشکی، ماموریت ویژه "توسعه دانش فن آوری اطلاعات سلامت" به دانشگاه علوم پزشکی کاشان در کلان منطقه هفت آمایشی محول شد. با توجه به تمرکز اهداف ماموریت‌های ویژه بر بازنگری کوریکولوم‌های آموزشی و تاکید بر "آموزش پاسخگو" به نیازهای جامعه، این مطالعه با هدف شناسایی نیازهای جامعه (نظام سلامت و بیماران) جهت طراحی آموزش پاسخگو در رشته فن آوری اطلاعات سلامت انجام شد.
روش­ها: این مطالعه در سه فاز 1) شناسایی و استخراج نیازهای جامعه در حوزه HIT توسط اعضای کمیته ماموریت ویژه دانشگاه علوم پزشکی کاشان 2) برگزاری نشست با اعضای "هیات ممتحنه، ارزشیابی و برنامه‌ریزی" مدیریت اطلاعات سلامت معاونت آموزشی وزارت متبوع  3) اجرای تکنیک دلفی در بین کارشناسان بیمارستان‌های آموزشی، انجام شد. برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه استفاده شد و برای قضاوت در خصوص پذیرش یا رد هر یک از حیطه‌های پیشنهادی، از درصد فراوانی نظرات موافق کارشناسان در هر حیطه استفاده شد؛ حیطه‌های با نظرات موافق کمتر از 50 درصد، حذف، بین 50 تا 74 درصد، بازبینی و بیشتر از 75 درصد تایید شدند.
یافته­ها: از پنج حیطه شناسایی شده  شامل "مدیریت اطلاعات مربوط به بیمه و کسورات بیمارستانی"، "مدیریت آمار و اطلاعات بیمارستان"، "طبقه‌بندی و گزارش بیماری و مرگ و میر بیمارستانی"، "کامپیوتر و برنامه‌های کاربردی" و "فن آوری اطلاعات در حوزه سلامت"، بیشترین نظر موافق کارشناسان با حیطه "مدیریت اطلاعات مربوط به بیمه و کسورات بیمارستانی" (4/93) بود. حیطه‌های پیشنهادی کارشناسان در فاز اول دلفی شامل "مدیریت اطلاعات بهداشتی شامل پیشگیری، سالمندی و بهداشت عمومی" و "طبقه بندی و کدینگ اطلاعات مراقبت سرپایی" به دلیل کسب میزان موافقت کمتر از 50 درصد حذف شدند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نظرات کارشناسان، نیازهای جامعه در حوزه فن آوری اطلاعات سلامت در مقطع کارشناسی بیشتر بر رفع نیازهای بیمارستانی و مراکز درمانی تاکید دارد. لذا سایر نیازها مانند مدیریت اطلاعات پیشگیری و سالمندی و مدیریت اطلاعات مراقبت سرپایی می‌باید در سایر مقاطع این رشته مد نظر قرار گیرند.
کلید واژه­ها: آموزش پاسخگو، نیازهای بیماران و نظام سلامت، فن آوری اطلاعات سلامت

 
واژه‌های کلیدی: آموزش پاسخگو، نیازهای بیماران و نظام سلامت، فن آوری اطلاعات سلامت
متن کامل [PDF 361 kb]   (588 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/2/5 | پذیرش: 1401/8/21 | انتشار: 1402/2/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Meidani Z, Rangraz Jeddi F, Nabovati E, Nazamei Z, Mobarak qamsari D O H I M A T S O A H P, Sharif R S. Identifying the needs of the healthcare system and society to design responsive education for health information technology. مجله مطالعات آموزشی نما 2023; 20 :1-9
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-373-fa.html

میدانی زهرا، رنگرز جدی فاطمه، نبوتی احسان، ناظمی زهرا، مبارک قمصری زهره، شریف ریحانه السادات. شناسایی نیازهای نظام سلامت و جامعه جهت طراحی آموزش پاسخگو در رشته فن آوری اطلاعات سلامت. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 20 () :1-9

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-373-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660