[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 15 - سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان ::
جلد 15 - سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان صفحات 9-19 برگشت به فهرست نسخه ها
معنویت و مدیریت استعداد در محیط کار و ارتباط آن با یادگیری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش زاهدان
سحر محسنی، احمد میرگل*، حجت عباس نژاد
چکیده:   (269 مشاهده)
مقدمه: سازمان عبارتست از هماهنگی معقول تعدای از افراد که برای تحقق هدف یا منظور مشترکی از طریق تقسیم وظایف
و برقرای روابط منظم و منطقی به طور مستمر فعالیت می کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه معنویت سازمانی و
مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان اداری ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان زاهدان بود.
رو شها: جهت انجام این پژوهش از یک طرح پژوهشی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه
کارکنان اداری آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر زاهدان در سال 1397 تشکیل می دادند که به روش سرشماری تعداد
97 نفر )کل جامعه( بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. پایایی ابزارهای اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش
شامل چهار پرسشنامه استاندارد معنویت سازمانی شهریار منیر قشقاق ) 96 / α =0 (، مدیریت استعداد فیلیپس و راپر
α =0/89( (، یادگیری سازمانی تابش ) 90 / α =0 ( و رضایت شغلی دیویس و ویس ) 89 / α =0 ( بود. داده های پژوهش پس
از اجرا توسط آزمودنی های نمره گذاری، تفسیر و سپس توسط نرم افزار SPSS - نسخه 23 و با استفاده از روش ضریب
همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون مورد تجزی ه و تحلیل قرار گرفت.
یافت هها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین معنویت سازمانی با یادگیری سازمانی
r= 0/25( ( در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد، همچنین رابطه مثبت و معناداری بین معنویت سازمانی با رضایت
شغلی کارکنان ) 16 / r= 0 ( در سطح 95 درصد اطمینان وجود دارد. همچنین بین مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی
r =0/09( ( در سطح 95 درصد اطمینان رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولف ههای معنویت
سازمانی )حس مشترک با جامعه( توان پیش بینی یادگیری سازمانی را داشته، به طوری که 021 / 0 واریانس تغییرات
یادگیری سازمانی کارکنان توسط این مولفه قابل تبیین بود.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت معنویت در محیط کار و مدیریت استعداد بر رضایت شغلی پیشنهاد م یشود
سازمان بر پرورش و تحکیم زمینه های اعتقادی و ارزشی کارکنان و مدیران خود، تمرکز و تأکید کرده و نوعی تعالی فکر
و نگرش را در آنها، هر چند به صورت تدریجی به وجود آورد.
واژه‌های کلیدی: معنویت سازمانی، مدیریت استعداد، یادگیری سازمانی، رضایت شغلی، کارکنان، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 427 kb]   (73 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1398/12/19 | پذیرش: 1398/12/19 | انتشار: 1398/12/19
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML     Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:


محسنی سحر، میرگل احمد، عباس نژاد حجت. معنویت و مدیریت استعداد در محیط کار و ارتباط آن با یادگیری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان آموزش و پرورش زاهدان. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1398; 15 () :9-19

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-335-fa.html



جلد 15 - سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162