[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 14 - سال هفتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان ::
جلد 14 - سال هفتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان صفحات 30-22 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان و مراقبین امتحان از معنوی سازی فضای امتحانات در دانشگاه
مهین نوملی ، لیلا جویباری ، اکرم ثناگو*
چکیده:   (1536 مشاهده)
مقدمه: استفاده از فضاسازی معنوی در امتحانات باعث آرامش و احساس معنویت در دانشجویان میشود و ازطرفی تلفیق علم و معنویت برای ارائه الگو به جهان از ماموریتهای دانشگاههاست. هدف از این مطالعه، تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان و مراقبین امتحان از معنوی سازی فضای امتحانات بود.
روش‌‌‌ها: این مطالعه به روش کیفی (تحلیل محتوی مرسوم) در دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1394 با استفاده از نمونهگیری مبتنی بر هدف بر روی 67 دانشجو و مراقبین امتحان که تجربه شرکت در امتحانات را با فضاسازی معنوی داشتند، انجام شد. فضا سازی امتحانات شامل پخش آیه الکرسی در بدو شروع امتحان به مدت2دقیقه، نصب پوسترهای محتوی ادعیه آرامش بخش و اذکار بر درب و دیوارهای سالن امتحانات در طول امتحانات بود. در پایان مطالعه، دیدگاه و تجربیات50 نفر از دانشجویان و17نفر از مراقبین امتحان که تجربه شرکت در فضای امتحان مورد مداخله را داشتند از طریق مصاحبهی نیمه ساختارمند جمعآوری شد و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
نتایج: مضمون اصلی این مطالعه، «تحول در شرایط و فضای امتحان» با سه مضمون فرعی «رسیدن به آرامش» «سالمسازی محیط امتحانات» و «تمرکز حواس» تبیین شد. مشارکتکنندگان فضای جلسه امتحان امسال را با سال گذشته متفاوت توصیف نمودند. آنان معتقد بودند که آرامش خاصی را تجربه کردند. این فضا مانع از تقلب در امتحان شده بود. احساس تکیه به خدا مانع از حواس پرتی و عملکرد خوب آنها شده بود.
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان داد مداخله معنوی فضای امتحانات، باعث تحول در شرایط و فضای امتحان شده بود. آرامش، تمرکز حواس و محیطی سالم از پیامدهای معنویسازی فضای امتحانات بود. اجرای چنین رویکردی در فضای امتحانات دانشجویان توصیه میشود.
 
واژه‌های کلیدی: معنویت، آموزش، دانشجو، امتحان
متن کامل [PDF 269 kb]   (666 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1398/3/4
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nomali M, Mahasti Jouybari L, Sanagoo A. Explaining the Views and Experiences of Students and Examiners on the Spiritualization of Exams’ Space in University. مجله مطالعات آموزشی نما 2019; 14 :22-30
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-313-fa.html

نوملی مهین، جویباری لیلا، ثناگو اکرم. تبیین دیدگاه و تجربیات دانشجویان و مراقبین امتحان از معنوی سازی فضای امتحانات در دانشگاه. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1398; 14 () :22-30

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-313-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 14 - سال هفتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645