[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان ::
جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان صفحات 42-33 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه بین مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه شهراردبیل
افسانه تیموریان* ، زینب دولتشاه ، محبوبه ملکشاهی
چکیده:   (2813 مشاهده)
اهداف: هدف پژوهش حاضر شناخت میزان بکارگیری مهارت ارتباطی توسط معلمان و رابطه آن با اشتیاق شغلی و تعیین رابطه بین مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه شهراردبیل بود.
روش بررسی: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه معلمان متوسطه ناحیه یک شهر اردبیل به تعداد 502 نفر در سال تحصیلی 96-95 که براساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و طبق جدول مورگان تعداد 217 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که از این تعداد 210 نفر براساس پرسشنامههای جمعآوری شده مورد مطالعه قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون جی، ای (1990) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا وشوفلی (2004) استفاده شد. جهت تجزیهو تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه، وآزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین مهارت ارتباطی و مولفههای آن با اشتیاق شغلی و مولفههای آن رابطه مثبت و معنادار 01/0p< و 643/0r = وجود دارد. همچنین نتایج استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه نشان دادکه مولفه مهارت بازخورد و مهارت کلامی بیشترین تاثیر را به مقدار 34 درصد بر متغیر اشتیاق شغلی داشته است و مولفه مهارت شنود تاثیرنداشته است.
نتیجهگیری: درکل نتایج تحقیق حاضر در زمینه رابطه مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی و مولفههای آن با تحقیقات انجام گرفته هماهنگی دارد و میتوان چنین برداشت کرد که در جامعه و نمونه تحت بررسی مهارت ارتباطی سهم بسیار زیادی در افزایش اشتیاق شغلی معلمان داشته است. لذا معلمان به منظور افزایش اشتیاق شغلی خود لازم است در شیوههای مهارت ارتباطی خود تجدید نظر نموده و از راههای ارتباطی موثرتر استفاده کنند. اگر مهارتهای ارتباطی در مدرسه در تعامل با اشتیاق شغلی به کار گرفته شود، برارتقا اشتیاق شغلی معلمان تاثیر مثبت خواهد داشت.
 
واژه‌های کلیدی: اشتیاق شغلی، مهارتهای ارتباطی، معلم، مقطع متوسطه.
متن کامل [PDF 297 kb]   (4028 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/8/26 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1397/8/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Teymoriyan A, Dolatshah Z, Malekshahi M. The Relationship between Communication Skills and Job Satisfaction of High School Teachers in Ardabil. مجله مطالعات آموزشی نما 2018; 12 :33-42
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-288-fa.html

تیموریان افسانه، دولتشاه زینب، ملکشاهی محبوبه. بررسی رابطه بین مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه شهراردبیل. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1397; 12 () :33-42

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-288-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660