بررسی رابطه بین مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه شهراردبیل
|
افسانه تیموریان* ، زینب دولتشاه ، محبوبه ملکشاهی |
|
|
چکیده: (2813 مشاهده) |
اهداف: هدف پژوهش حاضر شناخت میزان بکارگیری مهارت ارتباطی توسط معلمان و رابطه آن با اشتیاق شغلی و تعیین رابطه بین مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه شهراردبیل بود.
روش بررسی: روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه معلمان متوسطه ناحیه یک شهر اردبیل به تعداد 502 نفر در سال تحصیلی 96-95 که براساس روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و طبق جدول مورگان تعداد 217 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که از این تعداد 210 نفر براساس پرسشنامههای جمعآوری شده مورد مطالعه قرار گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون جی، ای (1990) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا وشوفلی (2004) استفاده شد. جهت تجزیهو تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه، وآزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد، بین مهارت ارتباطی و مولفههای آن با اشتیاق شغلی و مولفههای آن رابطه مثبت و معنادار 01/0p< و 643/0r = وجود دارد. همچنین نتایج استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه نشان دادکه مولفه مهارت بازخورد و مهارت کلامی بیشترین تاثیر را به مقدار 34 درصد بر متغیر اشتیاق شغلی داشته است و مولفه مهارت شنود تاثیرنداشته است.
نتیجهگیری: درکل نتایج تحقیق حاضر در زمینه رابطه مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی و مولفههای آن با تحقیقات انجام گرفته هماهنگی دارد و میتوان چنین برداشت کرد که در جامعه و نمونه تحت بررسی مهارت ارتباطی سهم بسیار زیادی در افزایش اشتیاق شغلی معلمان داشته است. لذا معلمان به منظور افزایش اشتیاق شغلی خود لازم است در شیوههای مهارت ارتباطی خود تجدید نظر نموده و از راههای ارتباطی موثرتر استفاده کنند. اگر مهارتهای ارتباطی در مدرسه در تعامل با اشتیاق شغلی به کار گرفته شود، برارتقا اشتیاق شغلی معلمان تاثیر مثبت خواهد داشت.
|
|
واژههای کلیدی: اشتیاق شغلی، مهارتهای ارتباطی، معلم، مقطع متوسطه. |
|
متن کامل [PDF 297 kb]
(4028 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1397/8/26 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1397/8/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|