[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان ::
جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان صفحات 33-24 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی تأثیرآموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی دانشجویان دانشگاه گیلان
عقیل حسین لو* ، فاطمه حسینی دولت آبادی
چکیده:   (2373 مشاهده)
مقدمه: سلامت روانی، ایجاد بهداشت روان به وسیله پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روانی، کنترل عوامل موثر بروز آن، تشخیص زودرس، پیشگیری ازعوامل ناشی از برگشت بیماریهای روانی و ایجاد محیط سالم در برقراری روابط صحیح انسانی است. دراین راستا با آموزش مهارتهای زندگی میتوان از بسیاری از بیماریها پیشگیریکرد و سلامت روانی دانشجویان را افزایش داد، بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیرآموزش مهارتهای زندگی برسلامت روانی دانشجویان دانشگاه گیلان بود.
مواد و روش: پژوهش حاضر به روش نیمه تجربی در سال تحصیلی 95- 96 بر روی60 دانشجو (دخترو پسر) که از طریق روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام گرفت و روشجمعآوری اطلاعات توسط دو پرسشنامه مهارتهایزندگی (ساعتچی و همکاران، 1389) و پرسشنامه سلامتروان عمومی GHQ (گلدبرگ و هیلر، 1979) که به صورت پیش آزمون و پس آزمون (بعد از آموزش مهارتهای زندگی در 5جلسه) صورت گرفت و در نهایت تحلیل دادهها با نرمافزار spss و آزمون T وابسته انجام شد.
یافتهها: براساس یافتههای پژوهش بین سلامت روانی با مهارتهایزندگی دانشجویان همبستگی به میزان (695/0r=) وجود دارد، لذا روابط فوق در سطح (P≤0/001) معنی دار بوده است و آموزش مهارتهای زندگی موجب افزایش سلامت روانی به میزان (585/4) میشود. نتایج این تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای زندگی موجب افزایش سلامت روانی در دانشجویان دانشگاه گیلان میشود، همچنین آموزش مهارتهای زندگی موجب بالا رفتن سلامت روانی دانشجویان دختر و پسر به صورت مجزا، نیز میشود.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج مطالعه پیشنهاد میگردد برنامهریزان درسی و مسئولان آموزشی، به آموزش مهارتهای زندگی در برنامههای درسی دانشجویان توجه نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: آموزش، مهارتهای زندگی- دانشجویان- سلامت روانی
متن کامل [PDF 344 kb]   (945 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1397/8/26 | پذیرش: 1397/8/26 | انتشار: 1397/8/26
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hosseinlu A, Hoosseinyy Dolat Abadi F. The Effect of Life Skills Training on Mental Health of Students in University of Guilan. مجله مطالعات آموزشی نما 2018; 12 :24-33
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-287-fa.html

حسین لو عقیل، حسینی دولت آبادی فاطمه. بررسی تأثیرآموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روانی دانشجویان دانشگاه گیلان. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1397; 12 () :24-33

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-287-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 12 - سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645