[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 11 - سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان ::
جلد 11 - سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان صفحات 52-41 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کاربرد روش ردیابی چشمی به منظور تحقیق پیرامون فرایندهای شناختی در یادگیری چندرسانه ای
عباس تقی زاده* ، زهره آقاکثیری
چکیده:   (1776 مشاهده)
مقدمه و اهداف: طراحی محیط های یادگیری چند رسانه ایی بایستی با نتایج بدست آمده و اصول مبتنی بر شواهد تجربی دربارۀ فرایند یادگیری انسان هم راستا باشد. روش ردیابی چشمی، روشی مبتنی بر پردازش فراگیر از مواد یادگیری ارائه شده در محی طهای یادگیری چند رسانه ایی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی کاربرد روش ردیابی چشمی به منظور تحقیق پیرامون فرایندهای شناختی در یادگیری چندرسانه ای بود.
روش: پژوهش حاضر از نوع مروری است که در تدوین آن 21 مقاله مرتبط با کلید واژه های تحقیق )یادگیری چند رسانه ای حرکات چشم، توجه دیداری، ردیابی چشمی( که حاصل جستجو در پایگاه های مقالات معتبری چون, Ebsco
Emerald ,Science Direct, Sage در بازه زمانی سا لهای 2000 تا 2013 بود با روش کتابخان های بررسی گردید.
یافته ها: در این پژوهش کاربرد روش ردیابی چشمی بمنظور تحقیق پیرامون فرایندهای شناختی در یادگیری چندرسانه ای بررسی شد و به ارائه توضیحاتی دربارۀ روش رد یابی چشمی، مقیاس های مورد استفاده در این روش و چالشهای بکارگیری آن و اصول بدست آمده در زمینه طراحی آموزشی چندرسانه ایی های آموزشی منطبق با این روش، پرداخته شد.
نتیجه گیری: روش ردیابی چشمی راه منحصر بفردی را برای آزمون نظریات مربوط به یادگیری چند رسانه ایی خصوصا فرایند پردازش شناختی حین یادگیری، فراهم می کند و شایسته است تا در آینده بستر بکارگیری این روش در تحقیقات مربوط به یادگیری چند رسانه ایی هموار گردد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری چند رسانه ای، حرکات چشم، توجه دیداری، ردیابی چشمی
متن کامل [PDF 309 kb]   (4035 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/4/9 | پذیرش: 1397/4/9 | انتشار: 1397/4/9
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghizade A, Aghakasiri Z. Eye-Tracking Method’ Usage for Understanding the Cognitive Processes in Multimedia Learning. مجله مطالعات آموزشی نما 2018; 11 :41-52
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-272-fa.html

تقی زاده عباس، آقاکثیری زهره. بررسی کاربرد روش ردیابی چشمی به منظور تحقیق پیرامون فرایندهای شناختی در یادگیری چندرسانه ای. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1397; 11 () :41-52

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-272-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 11 - سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4652