درس پژوهی در نگاه معلمان تک پایه و چندپایه: یک پژوهش ترکیبی
|
مهدی قنبری* |
|
|
چکیده: (2535 مشاهده) |
مقدمه و اهداف: درسپژوهی ابزار مهمی برای توسعهحرفهای است. لذا ضرورت دارد توجه ویژهای بهآن شود. ضمناً کلاسهای دبستان به دو دسته تکپایه و چندپایه تقسیم میشود و به تبع آن شاهد دو گروه معلمان تکپایه و چندپایه هستیم. هدف بررسی نگرش و دانش معلمان تکپایه و چندپایه پیرامون درسپژوهی بود.
روشها: نوع پژوهش ترکیبی بود. جامعه آماری شامل معلمان تکپایه و چندپایه لردگان بود. نمونهگیری به روشهای تصادفیساده (فازکمی) و هدفمند (فاز کیفی) انجام شد. 226 نفر معلم تکپایه و 70 نفر معلم چندپایه در فاز کمی و 10 نفر معلم تکپایه و 7 نفر معلم چندپایه در فاز کیفی انتخاب شدند. دادهها با پرسشنامه (فاز کمی) و مصاحبه (فاز کیفی) جمعآوری و بهوسیله آزمونهای پارامتریک (فازکمی) و تحلیلمضمون (فازکیفی) تحلیل شدند.
یافتهها: هردو گروه نگرش مناسبی در مورد درسپژوهی داشته و از نظر عنصر دانش در سطح مطلوبی قرار دارند. مضامین باور به نقش درسپژوهی در توسعه حرفهای، تولید دانش حرفهای و بهبود مفروضات پژوهشگروهی بین معلمان در مورد عنصر نگرش و مضامین آشنایی و تسلط به اهداف، ماهیت و روش درسپژوهی؛ ویژگیهای مسئله درسپژوهی و منابع تعیین آن؛ مهارتهای مورد نیاز درسپژوهان و کاربردهای درسپژوهی درمورد عنصر دانش از مصاحبههای هردو گروه استخراج شد.
نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که معلمان تکپایه و چندپایه پیرامون درسپژوهی دانش و نگرش چندان متفاوتی ندارند. لذا در فرآیند درسپژوهی هر دو گروه میتوانند همکاری داشته باشند.
|
|
واژههای کلیدی: درس پژوهی، معلمان تک پایه، معلمان چندپایه. |
|
متن کامل [PDF 397 kb]
(4898 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/4/9 | پذیرش: 1397/4/9 | انتشار: 1397/4/9
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|