[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 9 - سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان ::
جلد 9 - سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان صفحات 49-40 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر نظارت آموزشی اثربخش
سیده اعظم سجادی ، عبداله فتحی مقدم ، سمیه آزرمی*
چکیده:   (2834 مشاهده)
مقدمه: نظام آموزشی در تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز جامعه که بتواند حرکت جامعه را به سوی توسعه همگانی تسریع بخشد، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهمترین ارکان برای نیل به این مقصود، نظارت آموزشی است. این مطالعه با هدف آشنایی با نظارت آموزشی اثر بخش، انجام شده است.
روش کار: مقاله حاضر از نوع مروری است. برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز، کلید واژههای نظارت آموزشی، راهنمایان آموزشی، مدرس و فراگیر، با استفاده از داده پایگاههای معتر علمی فارسی و انگلیسی زبان از جمله SID، Magiran، Google Scholar و Web of Sciences و نیز مطالعات کتابخانهای در بازه زمانی 2017- 2000 مورد جستجو قرار گرفتند. سپس دادههای ﻣـﻮرد ﻧﻈـﺮ بر اساس هدف پژوهش، ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی و مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: نظارت مؤثر منجر به تقویت روحیهی اعتماد و وفاداری در سازمان، گسترش نوآوری و ابتکار عمل، ایجاد انگیزهی مثبت و رضایت خاطر در کارکنان، افزایش مشارکت افراد در تصمیمگیریها، بهرهمند ساختن افراد از لذت کسب موفقیت، ایجاد رابطهی منطقی بین تلاش و پاداش و بهرهگیری مؤثر از اطلاعات میشود. در نظارت آموزشی، ناظر نقش راهنما دارد. بنابراین شناخت راهنمای آموزشی از مدرس ضرورتی سازمانی و حرفه‏ای است. ناظر باید دانش و مهارتها، نگرشها، نیازهای انگیزشی، انتظارات مدرس و انتظارات مرکز آموزشی و اثربخشی مدرس را مورد بررسی قرار دهد.
نتیجهگیری: با توجه به این که نظارت آموزشی در صورتی که صحیح انجام شود، منجر به کیفیت عملکرد مدرس و در نهایت بهبود کیفیت وضعیت آموزشی فراگیران خواهد داشت، بنابراین تاکید موسسات آموزشی بر این نوع از نظارت و آموزش الگوهای موثر و متناسب نظارت آموزشی به ناظرین توصیه میگردد.
 
واژه‌های کلیدی: نظارت آموزشی، راهنمایان آموزشی، مدرس، فراگیر
متن کامل [PDF 251 kb]   (16238 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1396/6/30 | پذیرش: 1396/6/30 | انتشار: 1396/6/30
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sajadi A, Fathimoghaddam A, Azarmi S. An overview of the effective educational supervision. مجله مطالعات آموزشی نما 2017; 9 :40-49
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-241-fa.html

سجادی سیده اعظم، فتحی مقدم عبداله، آزرمی سمیه. مروری بر نظارت آموزشی اثربخش. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1396; 9 () :40-49

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-241-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 9 - سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645