[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: جلد 5 - سال سوم - شماره اول - نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان ::
جلد 5 - سال سوم - شماره اول - نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان صفحات 9-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مدیریت کلاس معلمان در مدارس به عنوان جزئی از برنامه درسی پنهان و ارتباط آن باعزت نفس دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر آبدانان
نعمت اله ناصرزاده*، سعید شیخی
چکیده:   (1150 مشاهده)

چکید ه

هدف و زمینه: پژوهش حاضر بررسی مدیریت کلاس معلمان در مدارس به عنوان جزئی از برنامه درسی پنهان و ارتباط آن با عزت نفس دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر آبدانان می باشد.

مواد و روش ها: روش انجام پژوهش از نوع آمیخته بود و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر آبدانان که در سال تحصیلی 94 - 93 مشغول به تحصیل بوده اند، می باشد. نمونه این پژوهش یک نمونه در دسترس و شامل دو کلاس م یباشد که، یکی از آن ها دارای معلمی است که در اداره کلاس از روش اقتدارگرا استفاده می کنند و دیگری دارای معلمی ا ست که ا ز روش ا ستقلال گرا ا ستفاده می کند.ا بزار ا نداز ه گیری نیز شامل مشاهده مستقیم و پرسش نامه محقق ساخته است که برای تضمین روایی و پایایی آن از نظرات متخصصان علوم تربیتی استفاده شده است.

یافته ها: نتایج تجزیه و تحلیل داد هها حاکی از آن است که، معلم اقتدارگرا در اداره کلاس بیشتر دانش آموزان را کنترل می کند، در کلاس او تقسیم قدرت زیادی به چشم می خورد و تعداد معدودی از دانش آموزان مورد توجه معلم هستند، دانش آموزان ا و ا ز عزت به نفس پایینی برخوردارهستند به گونه ای که حتی زمانی که دانش آموزان زرنگ کلاس پایه تابلو می روند، دچار استرس و اضطراب می شوند. ولی در کلاس معلم استقلا ل گرا معلم به همه دانش آموزان به یک نحو نگاه می کند و به همه آ نها توجه دارد، دانش آموزان حتی دانش آموزانی که از نظر درسی پایینتر از دیگران هستند هنگام رفتن پایه تابلو استرس ندارند، روابط دانش آموزان با هم و با معلم مبتنی بر صمیمیت است، معلم کمتر از تنبیه و بیشتر از تشویق استفاده می کند.

واژه‌های کلیدی: برنامه درسی، برنامه درسی پنهان، مدیریت کلاس، عزت نفس
متن کامل [PDF 691 kb]   (7854 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/8/23 | پذیرش: 1395/8/23 | انتشار: 1395/8/23
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

*Naserzadeh N, Sheikhi S. The Relationship Between Style of Class Management as part of Hidden Curriculum and self Esteem of Girls Students in sixth Elementary grade Abdanan. مجله مطالعات آموزشی نما. 2015; 5 :9-21
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-115-fa.html

ناصرزاده نعمت اله، شیخی سعید. بررسی مدیریت کلاس معلمان در مدارس به عنوان جزئی از برنامه درسی پنهان و ارتباط آن باعزت نفس دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر آبدانان. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1394; 5 () :9-21

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-115-fa.html



جلد 5 - سال سوم - شماره اول - نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319