Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA
دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا
مجله مطالعات آموزشی نما
Medical Sciences
http://nama.ajaums.ac.ir
1
admin
163840
10
14
8888
13
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
13
سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه نشخوارهای ذهنی، خودناتوان سازی و انگیزه پیشرفت با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاههای شهر گرگان در سال 1395
Investigating the Relationship between Ruminative
Thought, Self-handicapping and Achievement
Motivation with the Academic Success of Students at the
Universities of Gorgan in 1395
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">مقدمه: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">عوامل فردی مختلفی می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">توانند در پیشرفت تحصیلی دانشجویان مؤثر باشند که ازجمله آن</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">توان به نشخوارهای ذهنی، خود ناتوان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">سازی و انگیزه پیشرفت اشاره نمود. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه این سه عامل با موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های شهر گرگان در سال 1395 انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">این پژوهش مقطعی از نوع کاربردی و روش آن به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">صورت توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش متشکل از تمامی دانشجویان دانشگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های شهرستان گرگان است که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 200 نفر به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">صورت نمونه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گیری تصادفی طبقه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ای انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده در پژوهش عبارت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">اند از: پرسشنامه مقیاس نشخوار ذهنی ـ تأمل، مقیاس خود ناتوان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">سازی، جونز و رودوالت، پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس بود. داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های پژوهش پس از اجرا توسط آزمودنی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های نمره گذاری و تفسیر و سپس توسط نرم</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">افزار </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">SPSS</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">- نسخه 23و با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">به</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گام مورد تجزیه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">وتحلیل قرار گرفت.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">نتایج: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">از 200 دانشجوی مورد بررسی، 5/56 درصد (113 نفر) مرد و 5/43 درصد (87 نفر) زن بودند میانگین سنی دانشجویان 1/2</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;">±</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> 62/20 سال بود. یافته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های مطالعه نشان داد که بین نشخوارهای ذهنی دانشجویان و پیشرفت تحصیلی همبستگی معناداری وجود دارد (000/0= </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">P≤</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">) همچنین بین خود ناتوان</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">سازی و پیشرفت تحصیلی ارتباط منفی معناداری وجود دارد (000/0=</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">≥ P</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">). بین انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی ارتباط مثبت معناداری وجود دارد. 765/0 </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">r=</span></span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گیری: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">با توجه به تاثیر منفی نشخوارهای ذهنی و خودناتوان سازی بر پیشرفت تحصیلی باید تلاش کرد که با ایجاد کارگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های آموزشی دردانشگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها نگرش مثبت و مسئولیت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">پذیری را دردانشجویان تقویت کرده، تفاوت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های فردی را شناخته و انگیزه پیشرفت را تقویت نمود. نتایج نشان داد هرچه نشخوارهای ذهنی و خودناتوان سازی در افراد بیشتر باشد، نمی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">توانند زمینه پیشرفت تحصیلی خود را فراهم کنند.</span></span></span><br>
<br>
<br>
<br>
<br>
Introduction: There are different personality variables such as ruminative thought, self-handicappina and<br>
achievement motivation that can influence on academic achievement of students. The current study aimed<br>
to investigate relationships between ruminative thought, self-handicapping and achievement motivation with<br>
the academic success of students at the universities of Gorgan in 1395<br>
Methods: The present research was cross sectional and descriptive survey study. A total population of the<br>
present study was 450 students of Gorgan University in the years of 94-95 that 200 of them were selected<br>
using Stratified random sampling based on Morgan table. Documentary and field methods were used to<br>
collect data. Tools used in research are Scale rumination reflection, sacrifice, Watson and Hargys, selfhandicapping<br>
scale, Jones and Rvdvalt, the achievement motivation questionnaire. Research data carried<br>
out by subjects in the study, scoring and interpretation. Then, data were analyzed using Pearson correlation<br>
coefficients and multiple regression methods by the SPSS software version 23.<br>
Results: 56.5% (113) of the participant were male and 43.5% (87) of them were female. The average<br>
age of the students were 20.62 + 2.1. Results of the study indicated that there is a significant correlation<br>
between rumination thought in students and academic achievement P=0.000. Moreover, there is a significant<br>
negative relationship between self-handicapping and academic achievement (P=0.000). In addition, there is<br>
a significant positive relationship between achievement motivation and academic achievement<br>
Conclusion: The results demonstrated that those students who have rumination thought and self –<br>
handicapping inability to perform activities cannot provide their academic progress.
نشخوارهای ذهنی, خود ناتوانسازی, انگیزه پیشرفت, موفقیت تحصیلی
ruminative thought, self-handicapping, achievement motivation, academic success
1
11
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-50-11&slc_lang=fa&sid=1
Hussein Ali
Riahi
حسینعلی
ریاحی
10031947532846001513
10031947532846001513
No
A graduate student of Educational Psychology, Azad University of Sari, Sari, Iran.
Akram
Sanagoo
اکرم
ثناگو
10031947532846001514
10031947532846001514
Yes
(*Corresponding Author) Associate Professor, Medical Education Development Center of Medical Sciences, Gorgan, Iran. E-mail: sanagoo@goums.ac.ir
Maryam
Azimi
مریم
عظیمی
10031947532846001515
10031947532846001515
No
Critical Care nursing pediatrics hospital imam Hossain, Esfahan University of Medical Sciences, Esfahan, Iran
Leila
jouybari
لیلا
جویباری
10031947532846001516
10031947532846001516
No
Associate Professor, PhD in Nursing, nursing Research Center, Golestan University of Medical Sciences, Gorgan, Iran