Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA
دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا
مجله مطالعات آموزشی نما
Medical Sciences
http://nama.ajaums.ac.ir
1
admin
163840
10
14
8888
13
fa
jalali
1397
1
1
gregorian
2018
4
1
12
سال ششم، شماره دوم،نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان
online
1
fulltext
fa
بررسی رابطه بین مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه شهراردبیل
The Relationship between Communication Skills and Job
Satisfaction of High School Teachers in Ardabil
عمومى
General
پژوهشي
Research
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">اهداف: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">هدف پژوهش حاضر شناخت میزان بکارگیری مهارت ارتباطی توسط معلمان و رابطه آن با اشتیاق شغلی و تعیین رابطه بین مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی معلمان مقطع متوسطه شهراردبیل بود.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">روش بررسی: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه معلمان متوسطه ناحیه یک شهر اردبیل به تعداد 502 نفر در سال تحصیلی 96-95 که براساس روش نمونه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گیری خوشه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ای چندمرحله</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ای و طبق جدول مورگان تعداد 217 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد که از این تعداد 210 نفر براساس پرسشنامه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های جمع</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">آوری شده مورد مطالعه قرار گرفت. جهت جمع</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">آوری داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها از پرسشنامه مهارت ارتباطی بارتون جی، ای (1990) و پرسشنامه اشتیاق شغلی سالانوا وشوفلی (2004) استفاده شد. جهت تجزیه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">و تحلیل اطلاعات از آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه، وآزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">نتایج نشان داد، بین مهارت ارتباطی و مولفه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های آن با اشتیاق شغلی و مولفه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های آن رابطه مثبت و معنادار 01/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">p<</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> و 643/0</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: times new roman;">r =</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> وجود دارد. همچنین نتایج استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه نشان دادکه مولفه مهارت بازخورد و مهارت کلامی بیشترین تاثیر را به مقدار 34 درصد بر متغیر اشتیاق شغلی داشته است و مولفه مهارت شنود تاثیرنداشته است.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گیری: </span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">درکل نتایج تحقیق حاضر در زمینه رابطه مهارت ارتباطی با اشتیاق شغلی و مولفه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های آن با تحقیقات انجام گرفته هماهنگی دارد و می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">توان چنین برداشت کرد که در جامعه و نمونه تحت بررسی مهارت ارتباطی سهم بسیار زیادی در افزایش اشتیاق شغلی معلمان داشته است. لذا معلمان به منظور افزایش اشتیاق شغلی خود لازم است در شیوه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های مهارت ارتباطی خود تجدید نظر نموده و از راه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های ارتباطی موثرتر استفاده کنند. اگر مهارت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های ارتباطی در مدرسه در تعامل با اشتیاق شغلی به کار گرفته شود، برارتقا اشتیاق شغلی معلمان تاثیر مثبت خواهد داشت.</span></span></span><br>
<br>
Aims: The purpose of this study was to determine communication skills and its relationship with job<br>
satisfaction in high school teachers in Ardabil.<br>
Method: In this descriptive-correlational study, 217 out of 502 high school teachers of district 1 in Ardabil<br>
in the academic year of 1395-96 based on multi-stage cluster sampling method and Morgan table were<br>
selected. 210 samples were studied based on the collected questionnaires, questionnaire of communication<br>
skills of Barton J, E (1990) and questionnaire of job satisfaction of Salanova and Schaufeli (2004). Pearson<br>
correlation test, one way analysis of variance and multiple regression tests were used to analyze the data.<br>
Results: The results showed that there is a positive and significant relationship between communication<br>
skills and its components and job satisfaction and its components (p <0.01 and r = 0.643). Also, the results of<br>
using multiple regression tests indicated that components of feedback and verbal skill had the highest effect<br>
of 34 percent on the job satisfaction variable while listening skill component was not significant.<br>
Conclusion: In general, the results of this research indicate that communication skills and job satisfaction<br>
and their components are in agreement and it can be concluded that in the very sample, communication skills<br>
have greatly contributed to the increase of teachers’ job satisfaction. Therefore, teachers need to revise their<br>
communication skills and use effective communication methods in order to increase their job satisfaction. If<br>
communication skills at schools are applied to job satisfaction, teachers’ job satisfaction will improve positively.
اشتیاق شغلی, مهارتهای ارتباطی, معلم, مقطع متوسطه.
Job satisfaction, Communication Skills, Teacher, High school
33
42
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-27-13&slc_lang=fa&sid=1
A
Teymoriyan
افسانه
تیموریان
10031947532846001544
10031947532846001544
Yes
(*Corresponing author), Master of Science (MSc), Educational Management, University of Mohaghegh Ardabili, Ardebil, Iran E-mail: afsane.teymoriyan@gmail.com
Z
Dolatshah
زینب
دولتشاه
10031947532846001545
10031947532846001545
No
Master of Science (MSc), Educational Management, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
M
Malekshahi
محبوبه
ملکشاهی
10031947532846001546
10031947532846001546
No
Master of Science (MSc) in Planning, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran