TY - JOUR T1 - Fostering Creative Thinking through Philosophy-based Dialogue Skills for Children TT - پرورش تفکر خلاق را از راه مهارتهای گفتگو بر بنیاد فلسفه برای کودکان JF - aja-nama JO - aja-nama VL - 19 IS - 0 UR - http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-362-fa.html Y1 - 2022 SP - 58 EP - 64 KW - Teaching Method KW - Inverted Teaching Method KW - Instructor KW - Learner N2 - مقدمه: از فلسفه، می‌توان به منزله شیوه‌ای برای پرورش تفکر اخلاقی، تفکر انتقادی، و تفکر خلاق بهره ‌برد. هدف پژوهش حاضر بررسی پرورش تفکر خلاق را از راه مهارت‌های گفتگو بر بنیاد فلسفه برای کودکان می‌باشد. روش‌ها: مطالعه به روش مروری از طریق مطالعات کتابخانه‌ای و اسنادی با استفاده از موتورهای جست‌و‌جوگر کلید واژه‌های تفکر خلاق، مهارت گفتگو، فلسفه برای کودکان و پایگاه‌ داده‌های علمی در پایگاه‌های اطلاعاتی مگیران، انسانی، نورمگز، Google Scholar، Science direct، Sage انجام شد و 22 مقاله انتخاب و مورد تحلیل قرار گفت. یافته‌ها: کودکان با کارگروهی مهارت تفکر منطقی و تفکر خلاقانه خود را افزایش می‌دهند. در جریان گفتگوهای کلاسی، کودکان با تعامل و تفاهم با دیگران آشنا می‌شوند و فرضیه ارائه دهند و به اظهار عقیده بپردازند. فلسفه برای کودکان برنامه‌ای برای افزایش مهارت تفکر نقاد و خلاق در درک مسائل فلسفی آنهاست. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، اهمیت بحث و گفتگوهای فلسفی در کودکان در تقویت بحث‌های خلاقانه توصیه می‌گردد مسئولین آموزشی به مقوله پرورش تفکر خلاق کودکان از طریق مهارت گفتگو توجه نمایند. M3 ER -