کیفیت بخشی به آموزش معلمان با سودبردن از راهبردها و اصول تجویزی تدریس اثربخش
|
محسن بیات* ، جابر افتخاری  |
دکتری تخصصی تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، Mohsenbayat20@gmail.com |
|
چکیده: (2955 مشاهده) |
مقدمه: در طول بیش از شش دهه اخیر، نظریه ها و الگوهای آموزشی مختلفی در ادبیات آموزشی ارائه شده است. از این رو هدف پژوهش حاضر ارائه راهبرد و اصول مناسب به منظور اثربخشی و بالابردن کیفیت تدریس معلمان بود
روش پژوهش: محقق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تشکیل استقرایی طبقه بندی، چهار راهبرد تجویزی و مجموعه ای خرده اصول که میبایست در طراحی تدریس اثربخش مورد نظر قرار گیرد را شناسایی و طبقهبندی کرده است. نظریههای آموزشی مختلفی همچون اصول اولیه آموزشی دیوید مریل، محیطهای یادگیری جاناسن، الگوی هفت مرحلهای لشین، پولاک و رایگلوث، نظریه نمایش اجزاء مریل، رویکردهای چندگانه به فهمیدن گاردنر و نرم افزار یادگیری استار جهت استخراج این راهبردها و اصول تجویزی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که چهار راهبرد تجویزی تدریس شناسایی و طبقه بندی شده شامل: الف. تدریس اثربخش باید در برگیرنده تعاملاتی برای ارائه و نمایش تجارب و فعالیت های آموزشی باشد. ب.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی برای تمرین یادگیری دانش ها و مهارت ها توسط شاگردان باشد. ج. تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت ارائه بازخورد و مربیگری باشد. د.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت سنجش و ارزیابی میزان اکتساب و انتقال دانش و مهارت های آموخته شده باشد.
بحث و نتیجهگیری: راهبردها و اصول تجویزی تدریس شناسایی شده میتواند بهعنوان چهارچوبی برای طراحی تعاملات آموزشی در تدریس کلاسی و همچنین ملاکی برای ارزشیابی میزان اثربخشی و کارآمدی آنها مورد استفاده معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: راهبرد آموزشی، تدریس اثربخش، اصول تجویزی، کیفیت آموزشی |
|
متن کامل [PDF 433 kb]
(1361 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/9/5 | انتشار: 1402/2/21
|
|
|
|