:: جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 ::
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 صفحات 55-43 برگشت به فهرست نسخه ها
کیفیت بخشی به آموزش معلمان با سودبردن از راهبردها و اصول تجویزی تدریس اثربخش
محسن بیات* ، جابر افتخاری
دکتری تخصصی تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، Mohsenbayat20@gmail.com
چکیده:   (918 مشاهده)
مقدمه: در طول بیش از شش دهه اخیر، نظریه ها و الگوهای آموزشی مختلفی در ادبیات آموزشی ارائه شده است. از این رو هدف پژوهش حاضر ارائه راهبرد و اصول مناسب به منظور اثربخشی و بالابردن کیفیت تدریس معلمان بود
روش پژوهش:  محقق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تشکیل استقرایی طبقه بندی، چهار راهبرد تجویزی و مجموعه ای خرده اصول که می­بایست در طراحی تدریس اثربخش مورد نظر قرار گیرد را شناسایی و طبقه­بندی کرده است. نظریه­های آموزشی مختلفی همچون اصول اولیه آموزشی دیوید مریل، محیط­های یادگیری جاناسن، الگوی هفت مرحله­ای لشین، پولاک و رایگلوث، نظریه نمایش اجزاء مریل، رویکردهای چندگانه به فهمیدن گاردنر و نرم افزار یادگیری استار جهت استخراج این راهبردها و اصول تجویزی مورد بررسی قرار گرفته است.
یافته­ها: یافته­های پژوهش حاکی از آن بود که چهار راهبرد تجویزی تدریس شناسایی و طبقه بندی شده شامل: الف. تدریس اثربخش باید در برگیرنده تعاملاتی برای ارائه و نمایش تجارب و فعالیت های آموزشی باشد. ب.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی برای تمرین یادگیری دانش ها و مهارت ها توسط شاگردان باشد. ج. تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت ارائه بازخورد و مربیگری باشد. د.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت سنجش و ارزیابی میزان اکتساب و انتقال دانش و مهارت های آموخته شده باشد.
بحث و نتیجه­گیری: راهبردها و اصول تجویزی تدریس شناسایی شده می­تواند به­عنوان چهارچوبی برای طراحی تعاملات آموزشی در تدریس کلاسی و همچنین ملاکی برای ارزشیابی میزان اثربخشی و کارآمدی آن­ها مورد استفاده معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد. 
واژه‌های کلیدی: راهبرد آموزشی، تدریس اثربخش، اصول تجویزی، کیفیت آموزشی
متن کامل [PDF 433 kb]   (532 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/9/5 | انتشار: 1402/2/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 برگشت به فهرست نسخه ها