دکتری تخصصی تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. ، Mohsenbayat20@gmail.com
چکیده: (350 مشاهده)
مقدمه: در طول بیش از شش دهه اخیر، نظریه ها و الگوهای آموزشی مختلفی در ادبیات آموزشی ارائه شده است. از این رو هدف پژوهش حاضر ارائه راهبرد و اصول مناسب به منظور اثربخشی و بالابردن کیفیت تدریس معلمان بود روش پژوهش: محقق با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تشکیل استقرایی طبقه بندی، چهار راهبرد تجویزی و مجموعه ای خرده اصول که میبایست در طراحی تدریس اثربخش مورد نظر قرار گیرد را شناسایی و طبقهبندی کرده است. نظریههای آموزشی مختلفیهمچون اصول اولیه آموزشی دیوید مریل، محیطهای یادگیری جاناسن، الگوی هفت مرحلهای لشین، پولاک و رایگلوث، نظریه نمایش اجزاء مریل، رویکردهای چندگانه به فهمیدن گاردنر و نرم افزار یادگیری استار جهت استخراج این راهبردها و اصول تجویزی مورد بررسی قرار گرفته است. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از آن بود که چهار راهبرد تجویزی تدریس شناسایی و طبقه بندی شده شامل: الف. تدریس اثربخش باید در برگیرنده تعاملاتی برای ارائه و نمایشتجارب و فعالیت های آموزشی باشد. ب.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی برای تمرین یادگیری دانش ها و مهارت ها توسط شاگردان باشد. ج. تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت ارائه بازخورد و مربیگری باشد. د.تدریس اثربخش باید دربرگیرنده تعاملاتی جهت سنجش و ارزیابی میزاناکتساب و انتقال دانش و مهارت های آموخته شده باشد. بحث و نتیجهگیری: راهبردها و اصول تجویزی تدریس شناسایی شده میتواند بهعنوان چهارچوبی برای طراحی تعاملات آموزشی در تدریس کلاسی و همچنین ملاکی برای ارزشیابی میزان اثربخشی و کارآمدی آنها مورد استفاده معلمان و دست اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد.
Bayat M, eftekhari J. Adding quality to teacher training by benefiting from strategies and prescriptive principles of effective teaching. مجله مطالعات آموزشی نما 2023; 20 :43-55 URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-407-fa.html
بیات محسن، افتخاری جابر. کیفیت بخشی به آموزش معلمان با سودبردن از راهبردها و اصول تجویزی تدریس اثربخش. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 20 () :43-55