:: جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 ::
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 صفحات 42-34 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ضریب درگیری دانش‌آموزان با کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر پایه روش ویلیام رومی
فهیمه مسلمی* ، شادمند کاظم زاده ، جابر افتخاری ، سید مجتبی بنی هاشمی ، زهرا آبادزردشتی
1. دانشجوی دکتری فلسفه‌ی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، Fahime.ml1994@gmail.com
چکیده:   (972 مشاهده)
مقدمه: مطالعات اجتماعی دانشی است که از انسان و روابط او با محیط­های اجتماعی، فرهنگی و طبیعی تحولات زندگی بشر در گذشته، حال و آینده و جنبه­های گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی بحث می­کند. از­این­رو هدف پژوهش حاضر بررسی ضریب درگیری دانش­آموزان با محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه­ سوم ابتدایی بود.
روش پژوهش: در این پژوهش توصیفی از روش ویلیام رومی استفاده شد. به این صورت که از تقسیم مقوله­های فعال بر غیرفعال محتوای کتاب اعم از متن، پرسش­ها و تصاویر، ضریب درگیری به­دست می­آید. د­رصورتی­که ضریب درگیری بین 4/0 تا 5/1 باشد محتوای کتاب فعال و اگر کمتر از 4/0 باشد غیرفعال است. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات فهرست وارسی بود که بر­اساس مبانی نظری تهیه و روایی و پایایی آن توسط اساتید علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تأیید شد.
یافته­ها: نتایج به­دست آمده نشان داد که متن کتاب مطالعات اجتماعی با ضریب درگیری 14/0 غیرفعال بوده و از پویایی لازم برخوردار نمی­باشد و بیشتر به بیان حقایق و ارائه مطالب می­پردازد، پرسش­های کتاب نیز با ضریب درگیری 34/2 غیرفعال بوده و ضریب درگیری آن­ها در محدوده­ تعیین­شده توسط ویلیام رومی قرار ندارد و تصاویر کتاب با ضریب درگیری 14/0 نشان­دهنده غیرفعال و غیرپویا­بودن آن­ها می­باشد و می­توان گفت زمینه را برای فعالیت و یادگیری فعال فراهم نمی­کند.
نتیجه­گیری: هر سه مقوله متن، پرسش­ها و تصاویر کتاب مطالعات اجتماعی پایه­ی سوم ابتدایی در محدوده تعیین­شده توسط ویلیام رومی قرار نداشته و به روش غیرفعال تدوین شده­اند.
واژه‌های کلیدی: تحلیل محتوا، مطالعات اجتماعی، پایه‌ سوم، ضریب درگیری، ویلیام رومی.
متن کامل [PDF 400 kb]   (736 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/4/8 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1402/2/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 20 - سال دهم، شماره دوم، نیمسال دوم تحصیلی 1401 - 1400 برگشت به فهرست نسخه ها