بررسی ضریب درگیری دانشآموزان با کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بر پایه روش ویلیام رومی
|
فهیمه مسلمی* ، شادمند کاظم زاده ، جابر افتخاری ، سید مجتبی بنی هاشمی ، زهرا آبادزردشتی  |
1. دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، Fahime.ml1994@gmail.com |
|
چکیده: (2757 مشاهده) |
مقدمه: مطالعات اجتماعی دانشی است که از انسان و روابط او با محیطهای اجتماعی، فرهنگی و طبیعی تحولات زندگی بشر در گذشته، حال و آینده و جنبههای گوناگون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و محیطی بحث میکند. ازاینرو هدف پژوهش حاضر بررسی ضریب درگیری دانشآموزان با محتوای کتاب مطالعات اجتماعی پایه سوم ابتدایی بود.
روش پژوهش: در این پژوهش توصیفی از روش ویلیام رومی استفاده شد. به این صورت که از تقسیم مقولههای فعال بر غیرفعال محتوای کتاب اعم از متن، پرسشها و تصاویر، ضریب درگیری بهدست میآید. درصورتیکه ضریب درگیری بین 4/0 تا 5/1 باشد محتوای کتاب فعال و اگر کمتر از 4/0 باشد غیرفعال است. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات فهرست وارسی بود که براساس مبانی نظری تهیه و روایی و پایایی آن توسط اساتید علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تأیید شد.
یافتهها: نتایج بهدست آمده نشان داد که متن کتاب مطالعات اجتماعی با ضریب درگیری 14/0 غیرفعال بوده و از پویایی لازم برخوردار نمیباشد و بیشتر به بیان حقایق و ارائه مطالب میپردازد، پرسشهای کتاب نیز با ضریب درگیری 34/2 غیرفعال بوده و ضریب درگیری آنها در محدوده تعیینشده توسط ویلیام رومی قرار ندارد و تصاویر کتاب با ضریب درگیری 14/0 نشاندهنده غیرفعال و غیرپویابودن آنها میباشد و میتوان گفت زمینه را برای فعالیت و یادگیری فعال فراهم نمیکند.
نتیجهگیری: هر سه مقوله متن، پرسشها و تصاویر کتاب مطالعات اجتماعی پایهی سوم ابتدایی در محدوده تعیینشده توسط ویلیام رومی قرار نداشته و به روش غیرفعال تدوین شدهاند. |
|
واژههای کلیدی: تحلیل محتوا، مطالعات اجتماعی، پایه سوم، ضریب درگیری، ویلیام رومی. |
|
متن کامل [PDF 400 kb]
(1601 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/8 | پذیرش: 1401/7/10 | انتشار: 1402/2/21
|
|
|
|