:: جلد 19 - سال دهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 ::
جلد 19 - سال دهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 صفحات 57-51 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر روش تدریس وارونه
سعیده تقی زاده* ، جمال حاجی
دانشگاه علامه طباطبائی ، taghizade_s@atu.ac.ir
چکیده:   (892 مشاهده)
چکیده
مقدمه: نظام آموزشی در هر کشوری نقشی حیاتی در جهت تعالی کل جامعه بر عهده دارد. توجه شایسته به آموزش به ویژه بهرهگیری از روشهای تدریس اثربخش میتواند گامی اساسی در جهت تحقق اهداف متعالی آموزشی باشد. بنابراین هدف پژوهش حاضر مروری بر روش تدریس وارونه است.
روشها: پژوهش حاضر مروری بوده و اطلاعات مربوط به آن از طریق جستجوی مقالات فارسی و انگلیسی، بر اساس هدف اصلی مطالعه در پایگاههای معتبر علمی Magiran، SID، Web of Sciences، Google Scholar و نیز مطالعات کتابخانهای در بازه زمانی2000-2021 مورد جستجو قرار گرفتند.
یافتهها: به کارگیری روش تدریس موثر موجب افزایش اثربخشی آموزشی شده و تحقق اهداف را تسهیل میکند. روش تدریس وارونه در سالهای اخیر و با توجه به پیشرفت فناوری و عدم جوابگویی روشهای سنتی مورد توجه قرار گرفته است. در این روش تدریس، چهار مرحله اصلی وجود دارد: 1. تهیه محتوای درسی در قالبهای مختلف، 2. مطالعه دانشجو قبل از کلاس، 3. ارزیابی و آمادگی (با و بدون حضور مدرس) و 4. فعالیت گروهی، تعامل و بازخورد
نتیجهگیری: با توجه به اینکه روش تدریس وارونه با رفع محدودیتهای روشهای تدریس سنتی از جمله سخنرانی موجب استفاده حداکثری از زمان کلاسی شده و امکان یادگیری با توجه به تواناییها و توانمندیهای برای یادگیرندگان مهیا میکند، توصیه میگردد مسئولان و مدرسان از این شیوه تدریس در کار خود استفاده نمایند.
واژه‌های کلیدی: روش تدریس، روش تدریس وارونه، مدرس، یادگیرنده
متن کامل [PDF 264 kb]   (253 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/9/15 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19 - سال دهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 برگشت به فهرست نسخه ها