تبیین شایستگی حرفه ای در مراقبان سلامت مدارس بر اساس مدل KSAB
|
مهناز تسلیمی* ![](./files/0allsites/images/pubmed20.png) |
آموزش و پرورش ، taslimimz@yahoo.com |
|
چکیده: (1814 مشاهده) |
مقدمه: مراقبان سلامت مدارس ، به عنوان منابع انسانی در دو حیطه آموزش و بهداشت در مدارس انجام وظیفه می نمایند که به عنوان فرد مستخدم دولت، موظف به ارتقاء حرفه ای خود هستند. این فرایند در افراد جدید استخدام یا با سابقه ، نیاز به توجه بیشتری دارد تا سواد سلامت به درستی به مخاطبان این گروه شغلی، منتقل شود.
روشها: در این مقاله مروری، تطبیقی، سیستماتیک که در سال تحصیلی 1400- 1399 بر پایه روش مطالعات اسنادکاوی و تجربه محقق با هدف انتقال تجارب حرفه ای(مستندسازی دانش)، به شرح مصادیق توسعه حرفه ای بر اساس تطبیق با مدلKSAB - پرد اخته شد.
یافتهها: مصادیق مورد نیاز کسب شایستگی و توسعه حرفه ای مراقبان سلامت، ابتداء شرح داده شده است و در مدل تطبیق و مجزا شد. سپس در 15 مقوله و 4 حیطه (دانش حرفه ای- توانایی حرفه ای- نگرش حرفه ای و مهارت حرفه ای) بر اساس مدل KSAB ، احصاء شد.
نتیجهگیری: تعیین شاخص ها و مولفه ها بر اساس اجماع گروه متخصصان آموزشی و بهداشتی بر اساس نیاز مخاطبان میتواند ضمن تقویت تعهد و اخلاق حرفه ای، به رشد و بالندگی و رضایت شغلی کارکنان منجر شود. لذا مربیان بهداشت مدارس و متولیان برای توسعه شایستگی های حرفه ای به طور مستمر بازنگری کنند. |
|
واژههای کلیدی: مراقب سلامت، مربی بهداشت، شایستگی حرفه ای، توسعه حرفه ای، آموزش و پرورش، مدل KSAB |
|
متن کامل [PDF 415 kb]
(517 دریافت)
|
نوع مطالعه: كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/2/29 | پذیرش: 1401/9/15 | انتشار: 1402/2/21
|
|
|
|