مقدمه:مراقبان سلامت مدارس ، به عنوان منابع انسانی در دو حیطه آموزش و بهداشت در مدارس انجام وظیفه می نمایند که به عنوان فرد مستخدم دولت، موظف به ارتقاء حرفه ای خود هستند. این فرایند در افراد جدید استخدام یا با سابقه ، نیاز به توجه بیشتری دارد تا سواد سلامت به درستی به مخاطبان این گروه شغلی، منتقل شود. روشها:در این مقاله مروری، تطبیقی، سیستماتیک که در سال تحصیلی 1400- 1399 بر پایه روش مطالعات اسنادکاوی و تجربه محقق با هدف انتقال تجارب حرفه ای(مستندسازی دانش)، به شرح مصادیق توسعه حرفه ای بر اساس تطبیق با مدلKSAB - پرد اخته شد. یافتهها:مصادیق مورد نیاز کسب شایستگی و توسعه حرفه ای مراقبان سلامت، ابتداء شرح داده شده است و در مدل تطبیق و مجزا شد. سپس در 15 مقوله و 4 حیطه (دانش حرفه ای- توانایی حرفه ای- نگرش حرفه ای و مهارت حرفه ای) بر اساس مدل KSAB ، احصاء شد. نتیجهگیری: تعیین شاخص ها و مولفه ها بر اساس اجماع گروه متخصصان آموزشی و بهداشتی بر اساس نیاز مخاطبان میتواند ضمن تقویت تعهد و اخلاق حرفه ای، به رشد و بالندگی و رضایت شغلی کارکنان منجر شود. لذا مربیان بهداشت مدارس و متولیان برای توسعه شایستگی های حرفه ایبه طور مستمر بازنگری کنند.
Taslimi M. Explaining professional competence in school health care providers based on KSAB model. مجله مطالعات آموزشی نما 2023; 20 :27-33 URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-375-fa.html
تسلیمی مهناز. تبیین شایستگی حرفه ای در مراقبان سلامت مدارس بر اساس مدل KSAB. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1401; 20 () :27-33