چگونگی تربیت دینی در مدارس زرتشتی با محوریت مدرسه دین یاری شهر یزد
|
حسن نجفی1** ، آرش زارع زردینی ، مهدی شرقی  |
دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی (*نویسنده مسئول) |
|
چکیده: (1449 مشاهده) |
مقدمه: آگاهی از فرایند طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامههای دینی میتواند برای کنشگران عرصه دین و برنامه درسی آوردههای راهبردی داشته باشد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف تبیین چگونگی تربیت دینی در مدارس زرتشتی با محوریت مدرسه دینیاری انجام گردید.
روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی است. مطالعه در سال 1398 در مدرسه دینیاری شهر یزد انجام گرفت. از روش مصاحبه برای گردآوری دادهها استفاده شد و با هشت نفر مصاحبه انجام گردید. تحلیل مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شد. جهت اطمینان از دقت علمی و موثق بودن تحلیلها از روش بازبینی مشارکتکنندگان استفاده شد.
یافتهها: بر اساس تحلیل محتوا، 5 تم اصلی شامل اهداف، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری، فعالیتهای دانشآموزان، روشهای ارزشیابی به دست آمد و تمهای فرعی زیر شاخه هر کدام قرار گرفت.
بحث و نتیجهگیری: با توجه به یافتههای مطالعه، نکات مثبت و اختصاصی مدرسه دینیاری و استفاده از همیاری خانواده میتواند در تربیت دینی مدارس سایر ادیان و مذاهب مورد استفاده قرار بگیرد.
|
|
واژههای کلیدی: تربیت دینی، مدارس زرتشتی، مدرسه دینیاری یزد. |
|
متن کامل [PDF 337 kb]
(712 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/10/30 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
|
|
|
|