[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 17 - سال نهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی،پاییز و زمستان ::
جلد 17 - سال نهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی،پاییز و زمستان صفحات 44-35 برگشت به فهرست نسخه ها
تجویزهای سلامت محور در جهت توسعه فرهنگ مدرسه
مهناز تسلیمی1*
1ـ دکترای تخصصی مدیریت آموزشی و متخصص حوزه سلامت مدارس، وزارت آموزش و پرورش، تهران، ایران
چکیده:   (2587 مشاهده)
مقدمه: برنامههای سلامت محور مدرسه به عنوان عامل ارتقاء دهنده سلامت آینده دانش آموزان و ساختن فرهنگ جامعه اثربخش، همواره مورد نظر متولیان امر تعلیم و تربیت بوده است. هدف این تحقیق، استخراج تجویزهای سلامت محور برای ذینفعان بود.
روشها: مطالعه به روش تحلیلی مروری با روش اسنادکاوی، تحلیل محتوا و مطالعه کتابخانهای انجام شد. از برنامههای عملیاتی مشتمل بر 3 نسخه از مستندات ابلاغی وزارت آموزش و پرورش به مدارس در راستای سند تحول در سال تحصیلی 1398- 1397 و پژوهشهای کاربردی از اثربخشی این طرحها در فرهنگ سازمانی مدرسه در 4 دهه اخیر استفاده گردید. با شیوه تقلیل دادهها، مقولههای استخراجی شباهت سنجی و ویژگیها و اشتراکات دو متغیر تحقیق، با نظر گروه متخصصان و برخی اساتید، احصاء شد.
یافتهها: بر اساس نتایج تحلیل یافتهها، 30 ویژگی برنامههای سلامت محور استخراج شد که با دو مدل فرهنگ سازمانی مدرسه گرونرت و محورهای مدل شاین، انطباق داده شد و در کلیه محورها وجود اشتراک تعیین گردید.
بحث و نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که وجوه اشتراکی برنامههای مدارس مروج سلامت و فرهنگ سازمانی با ریشه مشترک باورها و ارزشها گره خوردهاند که اثرات همافزایی در بستر مدرسه ایجاد میکنند، به طوری که آموزههای سلامتی در کودکان و نوجوانان به رفتارها، نگرشها و عادتهای سالم در بزرگسالی تبدیل میشوند و به نسلهای بعد منتقل میشود. لذا با توجه به نقش انتقال فرهنگ از طریق مدرسه، شکلگیری برنامههای سلامت محور در مدارس برای ایجاد عادات و تفکر مثبت، حائز اهمیت است.
 
واژه‌های کلیدی: فرهنگ سازمانی، مدرسه، سلامت محوری، توسعه، آموزش و پرورش
متن کامل [PDF 383 kb]   (536 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/10/30 | پذیرش: 1399/7/10 | انتشار: 1399/7/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taslimi1 M. Health-oriented prescriptions for the development of school culture. مجله مطالعات آموزشی نما 2021; 17 :35-44
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-367-fa.html

تسلیمی1 مهناز. تجویزهای سلامت محور در جهت توسعه فرهنگ مدرسه. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1400; 17 () :35-44

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-367-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 17 - سال نهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی،پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660