:: جلد 19 - سال دهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 ::
جلد 19 - سال دهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 صفحات 64-58 برگشت به فهرست نسخه ها
پرورش تفکر خلاق را از راه مهارتهای گفتگو بر بنیاد فلسفه برای کودکان
مهدیه خسروی* ، مرضیه خسروی ، سعید شیخی
آموزش و پرورش ، mahdiehmaleka1396@gmail.com
چکیده:   (1275 مشاهده)
مقدمه: از فلسفه، میتوان به منزله شیوهای برای پرورش تفکر اخلاقی، تفکر انتقادی، و تفکر خلاق بهره برد. هدف پژوهش حاضر بررسی پرورش تفکر خلاق را از راه مهارتهای گفتگو بر بنیاد فلسفه برای کودکان میباشد.
روشها: مطالعه به روش مروری از طریق مطالعات کتابخانهای و اسنادی با استفاده از موتورهای جستوجوگر کلید واژههای تفکر خلاق، مهارت گفتگو، فلسفه برای کودکان و پایگاه دادههای علمی در پایگاههای اطلاعاتی مگیران، انسانی، نورمگز، Google Scholar، Science direct، Sage انجام شد و 22 مقاله انتخاب و مورد تحلیل قرار گفت.
یافتهها: کودکان با کارگروهی مهارت تفکر منطقی و تفکر خلاقانه خود را افزایش میدهند. در جریان گفتگوهای کلاسی، کودکان با تعامل و تفاهم با دیگران آشنا میشوند و فرضیه ارائه دهند و به اظهار عقیده بپردازند. فلسفه برای کودکان برنامهای برای افزایش مهارت تفکر نقاد و خلاق در درک مسائل فلسفی آنهاست.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش، اهمیت بحث و گفتگوهای فلسفی در کودکان در تقویت بحثهای خلاقانه توصیه میگردد مسئولین آموزشی به مقوله پرورش تفکر خلاق کودکان از طریق مهارت گفتگو توجه نمایند.
 
واژه‌های کلیدی: تفکر خلاق، مهارت های گفتگو، فلسفه، کودکان
متن کامل [PDF 305 kb]   (236 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/22 | پذیرش: 1401/2/21 | انتشار: 1401/2/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19 - سال دهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 برگشت به فهرست نسخه ها