[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
test::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: جلد 16 - سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان ::
جلد 16 - سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان صفحات 35-22 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ارتباط صفات شخصیتی با قدردانی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی
سید مهدی پورسید* ، سید رضا پورسید
چکیده:   (1832 مشاهده)
مقدمه: قدردانی به عنوان یکی از موضوعات مهم روانشناسی مثبت در سالهای اخیر ذهن پژوهشگران را به خود مشغول ساخته است. قدردانی یک جهتگیری مثبت به زندگی است که در آن به چیزهای مثبت توجه میشود و نسبت به آنها سپاسگزاری صورت میگیرد. هدف این پژوهش تبیین قدردانی بر اساس ویژگیهای شخصیتی با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی بود.
روشها: روش پژوهشی مورد استفاده در پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی بود. بدین منظور 474 نفر (186 پسر و 288 دختر) از دانشآموزان دورهی دوم متوسطهی شهر یزد در سال تحصیلی 97-96 به روش تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاس چند مؤلفهای قدردانی مورگان و همکاران (2017)، فرم کوتاه پنج عامل بزرگ شخصیت خرمائی و فرمانی (1393) و پرسشنامهی خودکارآمدی تحصیلی زاژاکووا و همکاران (2005) را تکمیل کردند. دادههای پژوهش با بهرهگیری از روش مدلیابی معادلات ساختاری در نرمافزار AMOS (نسخهی 21) تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که مدل پیشنهادی با دادههای پژوهش برازش مناسب دارد و از بین ابعاد شخصیتی به عنوان متغیر برونزاد توافقپذیری، برونگرایی و وظیفهگرایی به طور مستقیم و وظیفهگرایی، گشودگی به تجربه، برونگرایی و توافقپذیری به صورت غیرمستقیم با واسطهگری خودکارآمدی تحصیلی قادر به پیشبینی قدردانی شدند و در مجموع 45 درصد (45/0R2=) از واریانس قدردانی از این طریق تبیین میشود.
بحث و نتیجهگیری: نتیجه آن که ویژگیهای شخصیتی توافقپذیری، وظیفهگرایی، برونگرایی و گشودگی به تجربه، دانشآموزان را در برخورد با مسائل تحصیلی خودکارآمدتر میکند. در چنین شرایطی دانشآموزان در مسیر قدردانتر شدن پیش میروند.
واژه‌های کلیدی: خودکارآمدی تحصیلی، دانشآموزان دوره متوسطه، قدردانی، صفات شخصیتی
متن کامل [PDF 564 kb]   (401 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/13 | پذیرش: 1398/2/10 | انتشار: 1398/2/10
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorseyed S M, Poorseyed , S R. The Investigation on the Relationship between Personality Traits with Gratitude: The Mediating Role of Academic Self-Efficacy. مجله مطالعات آموزشی نما 2020; 16 :22-35
URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-356-fa.html

پورسید سید مهدی، پورسید سید رضا. بررسی ارتباط صفات شخصیتی با قدردانی: نقش میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1399; 16 () :22-35

URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-356-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 16 - سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان برگشت به فهرست نسخه ها
مجله مطالعات آموزشی نما Journal of Educational Studies
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645