:: جلد 19 - سال دهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 ::
جلد 19 - سال دهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 صفحات 42-32 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی واسط کاربری در اپلیکیشنهای آموزشی تلفن همراه
زینب رشیدی، محمدرضا نیلی*
دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه ، nili1@atu.ac.ir
چکیده:   (948 مشاهده)
چکیده
مقدمه: واسطهای کاربری عاملی حیاتی در تضمین موفقیت اپلیکیشنهای تلفن همراه محسوب میشوند. اپلیکیشنهای آموزشی تلفن همراه نه تنها قابلیت انعطافپذیری در یادگیری را فراهم میآورند، بلکه به یادگیرندگان امکان میدهند تا در هر زمان و هر مکان به یادگیری بپردازند. هدف این مقاله بررسی عوامل مؤثر در طراحی واسط کاربری اپلیکیشنهای آموزشی تلفن همراه میباشد.
روشها: روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، مرور نظاممند به روش تحلیل محتوای کمی میباشد. جامعه آماری شامل اسناد و مدارک علمی در پایگاه دادههای معتبر در بازه زمانی سالهای 2012-2019 بود که با استفاده از کلید واژههای مشخص مورد جستجو قرار گرفت. با روش نمونهگیری هدفمند 31 سند معتبر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت وارسی پژوهشهای انتخابی، اسناد مورد نظر از نظر اهداف، روش کار و نتایج دستهبندی شدند و نتایج آنها باهم مقایسه گردید و شباهتها و تفاوتهای آنها مورد مطالعه قرار گرفت.
یافتهها: قابلیت انعطافپذیری در استفاده و اطلاعات قابل درک برخی از اصول طراحی واسط کاربری تلفن همراه میباشند. از جمله ویژگیهای واسط کاربری آموزشی میتوان به فراهم کردن امکان تعامل یادگیرندگان با یکدیگر به منظور تسهیل بازیابی دانش و حمایت از مدیریت بار شناختی اشاره کرد.
نتیجهگیری: پیشرفتهای اخیر در فناوری، انعطافپذیری بیشتری را برای کنترل واسط کاربری اپلیکیشنهای آموزشی تلفن همراه در دسترس یادگیرندگان قرار داده است. یک چارچوب طراحی واسط کاربری برای اپلیکیشنهای آموزشی تلفن همراه میتواند عملکرد یادگیرنده را با توجه به عملکرد شناختی و تعامل، که تجربه کاربری بهتری را تضمین میکنند، بهبود دهد.
واژه‌های کلیدی: طراحی واسط کاربری، اپلیکیشنهای آموزشی، آموزش مبتنی بر تلفن همراه
متن کامل [PDF 326 kb]   (122 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/7 | پذیرش: 1401/2/10 | انتشار: 1401/2/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 19 - سال دهم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی 1401-1400 برگشت به فهرست نسخه ها