:: جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان ::
جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان صفحات 61-54 برگشت به فهرست نسخه ها
آموزش از راه دور بستری برای کاربست نظریه استقلال یادگیرنده
متین قاسمی سامنی* ، خدیجه علی آبادی ، معصومه اسد
چکیده:   (1460 مشاهده)
اهداف: با ورود فناوریهای جدید ارتباطی، فرایند یاددهی یادگیری از معلم محوری به یادگیرنده محوری با تأکید بر مرکزیت یادگیرنده در حرکت بوده و تبیین کننده استقلال در تعیین روشهای تدریس و شیوه ارزیابی میباشد. بر این اساس استقلال یادگیرنده یکی از مفاهیم بنیادی در نظام آموزش از راه دور است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نظریه استقلال در نظام آموزش از راه دور با هدف توجه به تفاوتهای فردی و فراهم کردن فرصتهای متنوع آموزشی در جهت ارتقاء کیفیت فرایند یاددهی یادگیری میباشد.
روش‌‌ها: این مقاله از نوع مروری و کتابخانهای است. در تدوین آن از جستجوهای اینترنتی با استفاده از موتورهای جستجوگر و در پایگاه دادههای معتبر ازجمله Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science Direct, Google Scholar و مطالعات کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشر شده استفاده شده است.. بازه زمانی منابع فارسی از سال 1380 تا سال 1394 و بازه زمانی منابع انگلیسی از سال 1981 تا سال 2013 میباشد.
نتایج: بنابر یافتههای پژوهش، آموزش از راه دور روشی است که مبتنی بر اصل خودآموزی میباشد و در آن تهیه مواد آموزشی خودآموز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. آزادی اندیشه، تفکر خلاقانه، مسئولیتپذیری و خود آفرینی از ویژگیهایی میباشند که آموزش از راه دور در پی تحقق آنها بوده و سعی در برآوردن نیازهای یادگیرندگان عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات دارد. آموزش از راه دور برای تبدیل شدن به یک نظام آموزشی نوین، لازم است دارای پایههای نظری و نظریهپردازی باشد. به همین دلیل کسانی به ارائه نظریههایی در باب آموزش از راه دور مبادرت کردهاند که موجب قوام و قدرت این نظام آموزشی جدید شده است. از جمله این نظریهها، نظریه استقلال یادگیرنده است که نظریهپرداز این حوزه، چارلز ویدمیر میباشد.
نتیجهگیری: آموزش از راه دور و نظریههای آن توانستهاند تحولی نوین در فرایند یاددهی یادگیری ایجاد نمایند که به موجب آن شاهد یادگیری مؤثرتر، عمیقتر و پایدارتر یادگیرندگان باشیم چراکه اساس آموزش از راه دور بر استقلال یادگیرنده استوار میباشد. مسئولیتپذیری، استقلال عمل، خود جستوجوگری و خود اکتشافی، از ویژگیهای بارز یادگیرنده در این نظام است که هرگز در نظام آموزش سنتی، شاهد این ویژگیها نبودیم. امید است با بهرهگیری بیشتر از این نظام آموزشی موجبات ارتقاء کیفیت فرایند یاددهی یادگیری را فراهم نماییم.
واژه‌های کلیدی: آموزش از راه دور، فرایند یاددهی- یادگیری مستقل، نظریه استقلال یادگیرنده
متن کامل [PDF 235 kb]   (646 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/4 | پذیرش: 1398/3/4 | انتشار: 1398/3/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
جلد 13 - سال هفتم شماره اول نیمسال اول تحصیلی ، پاییز و زمستان برگشت به فهرست نسخه ها