اهداف: هدف پژوهش حاضر شناخت میزان بکارگیری سبک رهبری خدمتگزار توسط مدیران و رابطه آن با تعهد سازمانی کارکنان آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویر احمد بود، روشها: این پژوهش نوع میدانی و به روش همبستگی در اداره کل آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویر احمد اجرا شد. از تعداد 241نفر، براساس جدول مورگان و به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای 148نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه رهبری خدمتگزار (قلی پور) و تعهد سازمانی مایر و آلن بود که ضمن تأیید روایی، پایایی آنها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 8/0 و 82/0 محاسبه شد. برای تحلیل یافتهها، ازآزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یک راهه، و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد، بین سبک رهبری خدمتگزارو مؤلفههای آن با تعهد سازمانی و مؤلفههای آن رابطه مثبت و معنادار در سطح. ر P<0/01 و r= 0/58 وجود دارد. همچنین نتایج استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه نشان داد که مؤلفه قابلیت اعتماد و تواضع بیشترین تاثیر را به مقدار 39درصد بر متغیر تعهد سازمانی داشته است و مؤلفه خدمت رسانی و مهرورزی تاثیر نداشتهاند. همچنین بین سطح تحصیلات کارکنان با ادراک کارکنان از سبک رهبری خدمتگزار با توجه به مقدار (146/2) f = و P>0/01 تفاوت معناداری به دست نیامد. نتیجهگیری: در کل نتایج تحقیق حاضر در زمینه رابطه رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی و مؤلفههای آن با تحقیقات انجام گرفته هماهنگی دارد و میتوان چنین برداشت کرد که در جامعه و نمونه تحت بررسی سبک رهبری خدمتگزار سهم بسیار زیادی در افزایش تعهد سازمانی کارکنان داشته است. لذا مدیران به منظور افزایش میزان تعهد سازمانی کارکنان لازم است در شیوههای رهبری خود تجدید نظر نموده و از سبکهای مؤثرتر استفاده کنند. اگر سبک رهبری خدمتگزار در آموزش و پرورش در تعامل با تعهد سازمانی به کار گرفته شود، بر ارتقاء تعهد سازمانی تأثیر مثبت خواهد داشت.
*Majidian fard M B, Rahimiyan H. Study of the Relationship between Servant Leadership and
Organizational Commitment in the Employees of Department
of Education in Kohgiluyeh and Boyer Ahmad. مجله مطالعات آموزشی نما 2017; 9 :11-20 URL: http://nama.ajaums.ac.ir/article-1-238-fa.html
مجیدیان فر محمدباقر، رحیمیان حمید. بررسی رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار با تعهد سازمانی کارکنان
آموزش و پرورش کهگیلویه و بویر احمد. دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا. 1396; 9 () :11-20