Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA
دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا
مجله مطالعات آموزشی نما
Medical Sciences
http://nama.ajaums.ac.ir
1
admin
163840
10
14
8888
13
fa
jalali
1399
1
1
gregorian
2020
4
1
16
سال هشتم، شماره دوم ، نیمسال دوم تحصیلی، بهار و تابستان
online
1
fulltext
fa
رویکرد سیستمی به آموزش عالی ایران، آلمان و آمریکا (مروری بر مطالعات انجام شده)
A Systematic Approach to Higher Education in Iran, Germany, and the United States (A review of studies)
تخصصي
Special
گزارش مورد
case report
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">مقدمه: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">نظام آموزش عالی در سراسر جهان با دگرگشت</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">های در کارویژه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">های خود مواجه شده که سبب شکل</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری انتظارات گوناگونی از آن شده است. در این اثناء، یکی از راهبردهای اساسی برای ظرفیت سازی و استفاده از حداکثری از توانمندی</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">های آموزش عالی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی، انجام مطالعات تطبیقی و بهره</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری از تجارب کشورهای پیشرفته در سیاستگذاری</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">ها و رویکردهای آموزش عالی می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">باشد. بر این اساس، هدف از پژوش حاضر، رویکرد سیستمی به سه نظام آموزش عالی ایران، آلمان و آمریکا برای کاوش در باب وجوه اشتراک و افتراق کارکردی آموزش عالی آن</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">ها توام با نقد و تحلیل وضعیت فعلی نظام آموزش عالی ایران می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">باشد</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">ها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">پژوهش حاضر به روش تحلیلی اسنادی می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">باشد. ابزار گردآوری اطلاعات، اسناد و مدارک، پایگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">های اطلاعاتی، کتب، مقالات داخلی و خارجی بوده است.از این رو، ابتدا متون مرتبط با موضوع پژوهش شامل گزارشات و اسناد علمی مربوط به آموزش عالی آمریکا، آلمان و ایران از مطالعات داخلی و خارجی، با کلیدواژه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">های: آموزش عالی آمریکا، آلمان و ایران در پایگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">های اطلاعاتی و اسنادی: داخلی: مگیران، انسانی، نورمگز و پایگاه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">های خارجی: </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">Google Scholar</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">ScienceDirect</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">World Education News & Reviews</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">U.S. Department of Education</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">UNESCO</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">National Center for Education Statistics</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">USNEI</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">، </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;">European University Institute</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;"> مورد کاوش قرار گرفت و از مجموع 100 منبع تعداد 63 منبع مورد تجزیه و تحلیل نهایی جهت برآوردن هدف پژوهش قرار گرفتند. مطالعات انجام شده در بازه زمانی (1377-1396) و (2000-2018) صورت گرفته بودند. بنابراین پس از استخراج داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">ها و مشاهدات ابتدا تطبیق یافته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">ها و پس از آن تحلیل وضعیت کنونی آموزش عالی ایران انجام شد.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">ها: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">آموزش عالی این کشورهادر قالب پنج بعدمدل سیستماتیک (محیط، درون داد، فرایند، برون داد و پیامد) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته اند.</span></span></span><br>
<strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">بحث و نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">گیری: </span></span></span></strong><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">با توجه به اهمیت رویکرد سیستمی در شناخت آموزش عالی به عنوان سر سیستم، در بطن پژوهش ضمن بررسی نظام آموزش عالی این کشورها در قالب سیستماتیک، وضعیت فعلی آموزش عالی کشور نیز مورد نقد و تحلیل قرار گرفت و در پایان پیشنهادهای سیاستی بر اساس یافته</span></span></span><span dir="LTR"><span style="color:black;"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:13.0pt;"></span></span></span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:Gn Lotus;"><span style="font-size:13.0pt;">های پژوهش به عنوان رهنمودهای برای آموزش عالی بیان شده است</span></span></span>
<strong>Introduction: </strong>The higher education system around the world has been faced with changes in its specialties which have created different expectations. In the meantime, one of the key strategies for capacity building and making the most of higher education’s potential for social and economical development is to conduct comparative studies and take advantage of advanced countries’ experiences in higher education policy making and approaches. The purpose of the present study is to present a systematic approach to the three higher education systems of Iran, Germany and the United States to explore the commonalities and functional differentiations of their higher education, together with a critique and analysis of the current status of the Iranian higher education system.<br>
<strong>Methods: </strong>The present study is an analytical documentary method. Data collection tools were documents, databases, books, internal and external articles. Therefore, first the research related texts were explored using reports and academic documents related to US, German and Iranian higher education from domestic and foreign studies by keywords: American, German, and Iranian higher education in databases and documents: Internal: Magiran, Ensani, Normags and external databases: Google Scholar, ScienceDirect, World Education News & Reviews, US The UNESCO Department of Education, National Center for Education Statistics, USNEI, European University Institute. In addition, 63 out of 100 sources were finalized to meet the research objective. The studies were carried out in the time period of (1377-1396) and (2000-2018). Therefore, the findings were first adjusted and then the current status of Iranian higher education was analyzed after extracting the data and observations<br>
<strong>Results: </strong>Higher education in these countries have been analyzed in the next five systematic model (environment, input, process, output and outcome).<br>
<strong>Conclusion: </strong>Considering the importance of a systematic approach in recognizing higher education as a system, in the context of the systematic review of the higher education system in these countries, the current situation of higher education in the country was also criticized and analyzed at the end of policy recommendations. The basis of the research findings is expressed as guidelines for higher education.
رویکرد سیستمی, آموزش عالی تطبیقی, دانشگاه
Systematic Approach, Higher Education, university
61
86
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-77-9&slc_lang=fa&sid=1
Ahmad
Keykha
احمد
کیخا
10031947532846001722
10031947532846001722
No
PhD Student in Economics and Financial Management Higher Education E-mail: ahmadkeykha@ut.ac.ir
Khodayar
Abili
خدایار
ابیلی
10031947532846001723
10031947532846001723
No
Professor, Department of Management and Education Planning, University of Tehran
Tahereh
Shafaei
طاهره
شفائی یامچلو
10031947532846001724
10031947532846001724
No
PhD student in Educational Management, University of Tehran
Mojgan
Mohammadimehr
مژگان
محمدی مهر
10031947532846001725
10031947532846001725
Yes
- (*Corresponding author) Associated Professor of Paramedical Sciences, AJA University of Medical Sciences ,Tehrn, Iran E-mail: M.mohammadimehr@ajaums.ac.ir