Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA
دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا
مجله مطالعات آموزشی نما
Medical Sciences
http://nama.ajaums.ac.ir
1
admin
163840
10
14
8888
13
fa
jalali
1399
7
1
gregorian
2020
10
1
15
سال هشتم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان
online
1
fulltext
fa
معنویت و مدیریت استعداد در محیط کار و ارتباط آن با یادگیری سازمانی و رضایت شغلی
کارکنان آموزش و پرورش زاهدان
Spirituality and Talent Management in Workplace and
its Relationship with Organizational Learning and Job
Satisfaction of Staffs in Education in Zahedan
عمومى
General
پژوهشي
Research
<div>مقدمه: سازمان عبارتست از هماهنگی معقول تعدای از افراد که برای تحقق هدف یا منظور مشترکی از طریق تقسیم وظایف</div>
<div>و برقرای روابط منظم و منطقی به طور مستمر فعالیت می کنند. هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه معنویت سازمانی و</div>
<div>مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی و رضایت شغلی کارکنان اداری ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان زاهدان بود.</div>
<div>رو شها: جهت انجام این پژوهش از یک طرح پژوهشی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه</div>
<div>کارکنان اداری آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر زاهدان در سال 1397 تشکیل می دادند که به روش سرشماری تعداد</div>
<div>97 نفر )کل جامعه( بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. پایایی ابزارهای اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش</div>
<div>شامل چهار پرسشنامه استاندارد معنویت سازمانی شهریار منیر قشقاق ) 96 / α =0 (، مدیریت استعداد فیلیپس و راپر</div>
<div>α =0/89( (، یادگیری سازمانی تابش ) 90 / α =0 ( و رضایت شغلی دیویس و ویس ) 89 / α =0 ( بود. داده های پژوهش پس</div>
<div>از اجرا توسط آزمودنی های نمره گذاری، تفسیر و سپس توسط نرم افزار SPSS - نسخه 23 و با استفاده از روش ضریب</div>
<div>همبستگی پیرسون و مدل رگرسیون مورد تجزی ه و تحلیل قرار گرفت.</div>
<div>یافت هها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین معنویت سازمانی با یادگیری سازمانی</div>
<div>r= 0/25( ( در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد، همچنین رابطه مثبت و معناداری بین معنویت سازمانی با رضایت</div>
<div>شغلی کارکنان ) 16 / r= 0 ( در سطح 95 درصد اطمینان وجود دارد. همچنین بین مدیریت استعداد با یادگیری سازمانی</div>
<div>r =0/09( ( در سطح 95 درصد اطمینان رابطه وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که از بین مولف ههای معنویت</div>
<div>سازمانی )حس مشترک با جامعه( توان پیش بینی یادگیری سازمانی را داشته، به طوری که 021 / 0 واریانس تغییرات</div>
<div>یادگیری سازمانی کارکنان توسط این مولفه قابل تبیین بود.</div>
<div>بحث و نتیجه گیری: با توجه به تاثیر مثبت معنویت در محیط کار و مدیریت استعداد بر رضایت شغلی پیشنهاد م یشود</div>
<div>سازمان بر پرورش و تحکیم زمینه های اعتقادی و ارزشی کارکنان و مدیران خود، تمرکز و تأکید کرده و نوعی تعالی فکر</div>
<div>و نگرش را در آنها، هر چند به صورت تدریجی به وجود آورد.</div>
Introduction: The organization is the rational coordination of a number of individuals who work<br>
continuously to achieve a common goal or purpose through the division of duties and formation of regular<br>
and logical relationships. The purpose of this study was to investigate the relationships among organizational<br>
spirituality, talent management, organizational learning and job satisfaction of administrative staffs in district<br>
2 of Zahedan.<br>
Methods: To conduct this research, a correlation research project was used. The statistical population of<br>
this research was all administrative staffs of district 2 of education in Zahedan in 2018 and by census method,<br>
97 people (total population) were considered as sample. Reliability of the main instruments for collecting<br>
information in this research were four standard questionnaires; Shahriar Monir Qashqagh’s Organizational<br>
Spirituality Questionnaire (α = 0.96), Phillips and Rapper’s Talent Management Questionnaire (α = 0.89),<br>
Tabesh-Fard’s Organizational Learning Questionnaire (α = 0.90) and Davis and Weiss’s Job Satisfaction<br>
Questionnaire (α = 0.89). After data analysis, the data were analyzed by grading, interpreted and then<br>
analyzed by SPSS software version 23 using Pearson correlation coefficient and regression model.<br>
Results: The results of Pearson correlation coefficient indicated a positive and significant relationship<br>
between organizational spirituality and organizational learning (r = 0.25) with a confidence level of 99%,<br>
as well as a positive and significant relationship between organizational spirituality and job satisfaction (r=<br>
0,16) of staffs with a confidence level of 95% . Also, there is a relationship between talent management and<br>
organizational learning (r = 0.9) with a confidence level of 95%. The results of regression analysis showed<br>
that among the components of organizational spirituality, common sense with society had the ability to predict<br>
organizational learning in a way that 0.021 of the variance in staffs’ organizational learning changes could be<br>
explained by this component.<br>
Conclusion: Given the positive impact of spirituality in the workplace and talent management on job<br>
satisfaction, it is recommended that the organization focus on nurturing and consolidating the beliefs and<br>
values of its staffs and managers, and develop a sense of excellence in their thought and attitude, albeit<br>
gradually.<br>
معنویت سازمانی, مدیریت استعداد, یادگیری سازمانی, رضایت شغلی, کارکنان, آموزش و پرورش
Organizational Spirituality, Talent Management, Organizational Learning, Job Satisfaction,
Staff, Education
9
19
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-97-2&slc_lang=fa&sid=1
Sahar
Mohseni
سحر
محسنی
10031947532846001484
10031947532846001484
No
Master of Educational Research, Visiting Professor, Payam Noor University, Zahedan, Zahedan, Iran
Ahmad
Mirgol2*
احمد
میرگل
10031947532846001485
10031947532846001485
Yes
(*Corresponding Author) Faculty Member, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Zahedan Payame Noor University, Zahedan, Iran Tel: 091554355970 E-mail: mirgolahmad@yahoo.com
Hojjat
Abbasnezhad
حجت
عباس نژاد
10031947532846001486
10031947532846001486
No
Faculty Member, Faculty of Humanities, Hatif Educational Institute, Zahedan, Iran