Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA
دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا
مجله مطالعات آموزشی نما
Medical Sciences
http://nama.ajaums.ac.ir
1
admin
163840
10
14
8888
13
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
11
سال ششم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی- پاییز و زمستان
online
1
fulltext
fa
رتبه بندی موانع هوشمندسازی مدارس با استفاده از تکنیک :TOPSIS
مطالعه موردی مدارس متوسطه شهرستان قرچک
Application of the TOPSIS Technique in the Ranking
of Smart Schools’ Barriers: A Case Study of
the Secondary Schools in the Qarchak
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>مقدمه و اهداف</strong>: مدارس هوشمند، مدارس توسعه یافته ای هستند که برای انتقال مفاهیم سنتی از ابزارهای فنّاوری اطلاعات و ارتباطات کمک می گیرند. در این مدارس، روش تدریس بر اساس دانش آموز محوری است. تأکید بر مهارت فکر کردن و فراهم ساختن محیط یاددهی یادگیری از راهبردها و خط مشی های مدرسه هوشمند است. هدف پژوهش پژوهش حاضر، رتبه بندی موانع هوشمند سازی مدارس از نظر مدیران و معاونان با استفاده از تکنیک TOPSIS بود.<br>
<strong>روشها: </strong>پژوهش حاضر کاربردی و از نوع توصیفی- زمینه یابی بوده است. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه مدیران و معاونان مدارس متوسطه )اول و دوم( شهرستان قرچک شامل 178 نفر که از میان آ نها 122 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای ساده انتخاب شدند. جهت گرداوری داده ها از پرسشنامه ای محقق ساخته مشتمل بر 7 مؤلفه و مجموعاً 56 گویه استفاده شده است. به منظور تعیین ضرایب پایایی پرسشنامه، در ابتدای امر و در مرحله پایلوت تعداد 30 پرسشنامه در بین جامعه آماری که نمونه پژوهش از آن انتخاب شده است، توزیع و جمع آوری گردید و پس از تجزیه و تحلیل داد ههای این پرسشنام هها، ضریب پایایی )آلفای کرونباخ بدست آمده( معادل 93 درصد بوده است. روش مورد استفاده برای تحلیل داده ها، تکنیک تاپسیس بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها تحلیل داد هها در این پژوهش با اعمال مراحل<br>
تکنیک تاپسیس به طور مجزا برای وزن معیار، فاصله مؤلف هها با راه حل های ایده آل مثبت و منفی و رتبه بندی موانع بر اساس مقدار ci انجام شده است.<br>
<strong>یافته ها:</strong> نتایج پژوهش نشان داد که دو مانع عدم وجود فرهنگ سازمانی مناسب و عدم وجود ساختار مناسب دارای بیشترین اهمیت و عدم مدیریت توسط سیستم یکپارچه در راستای هوشمندسازی مدارس دارای کمترین اهمیت می باشند.<br>
ن<strong>تیجه گیری</strong>: در دنیای پرشتاب کنونی، بسیاری از روش های آموزشی سنتی ناکارامد و کند هستند و قدرت کافی را برای<br>
انتقال مفاهیم جدید به فراگیران ندارند. بنابراین لازم است که از ابزارهایی که فنّاوری های نوین در اختیار ما قرار می دهند،<br>
در این زمینه به نحو مطلوب مورد استفاده قرار گیرد.</div>
<br>
Introduction: The smart schools are developed schools that convey the traditional concepts with the<br>
usage of the information and communication technology. The teaching methods in the smart schools are<br>
students- based. The strategy of smart schools is the provision of the thinking skills and the teaching-learning<br>
environment. The aim of this study is the ranking barriers of the smart schools with the usage of the TOPSIS<br>
technique in the secondary schools in the Qarchak.<br>
Methods: This is a descriptive and practical study. All the managers and assistants at the secondary<br>
schools in the Qarchak were included in the study (N= 178) and categorized according to the simple<br>
randomized sampling (N= 122). The data gathered by the questionnaire with the 7 components and 56 items.<br>
The Alpha Cronbach of the questionnaire was 0.93. Data were analyzed with the TOPSIS technique.<br>
Results: The most important items were the lack of both the appropriate organizational culture and<br>
structure. The least important item was the absence of the integrated management system in the small<br>
schools.<br>
Discussion: For the transforming the new concepts to the students, the efficacy of the traditional education<br>
methods is low. Applying appropriate new technology is necessary.
مدارس هوشمند, موانع هوشمندسازی, تکنیک تاپسیس, مدرسه, دانش آموز
Smart Schools, TOPSIS, Barriers of Smart School, Student
1
16
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-43-13&slc_lang=fa&sid=1
Mehdi
Hossein Zadeh
مهدی
حسین زاده
10031947532846001553
10031947532846001553
Yes
Corresponding author, a doctoral student in Educational Administration Semnan University, Semnan, Iran E-mail: mahdi_modiriat@yahoo.com
Moslem
Maleki Hassanvand
مسلم
ملکی حسنوند
10031947532846001554
10031947532846001554
No
PhD Student of AllamehTabatabai University, Tehran, Iran
Saeed
Sheikhi
سعید
شیخی
10031947532846001555
10031947532846001555
No
Teacher at the ministry of education, Tehran, Iran, Area 15 MA in Curriculum E-mail: Saeedsheikhi2000@yahoo.com
Heshmatollah
Nazari
حشمت اله
نظری
10031947532846001556
10031947532846001556
No
Technology MA. In Educational Teacher at the ministry of education, Ahvaz, Khozestan, Iran, District 4 Std_h.nazari@khu.ac.ir