Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA
دو فصلنامه مطالعات آموزشی نما آجا
مجله مطالعات آموزشی نما
Medical Sciences
http://nama.ajaums.ac.ir
1
admin
163840
10
14
8888
13
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
9
سال پنجم، شماره اول، نیمسال اول تحصیلی پاییز و زمستان
online
1
fulltext
other
یادگیری مشارکتی در محیطهای یادگیری الکترونیکی
The Collaborative Learning in the e-Learning Environments
عمومى
General
كاربردي
Applicable
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">اهداف:</span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> یادگیری مشارکتی و تعاملی یکی از چالش</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های اصلی یادگیری الکترونیکی و رمز موفقیت این سیستم آموزشی محسوب می</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه این قبیل یادگیری</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها با نیم نگاهی به نقش و نفوذ نظریه سازنده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گرایی در محیط</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های یادگیری الکترونیکی صورت گرفته است.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">روش</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها:</span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> این مقاله از نوع مروری است. جهت گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجوگر و پایگاه داده</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">های معتبر ازجمله </span></span></span><span dir="LTR"><span style="color: black;"><span style="font-size: small;"><span style="font-family: arial;">Magiran, Noormags, Scientific Information Database, Science Direct, Google Scholar</span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> و مطالعات کتابخانه</span></span></span><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ای در کتب و مقالات علمی منتشر شده، استفاده شده است. در طی این فرآیند 42 منبع مرتبط در بازه زمانی 1998- 2014 و1380-1394 یافت شد که 26 منبع استفاده گردید.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">یافته</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">ها:</span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> ﻓﻌﺎﻟﻴﺖﻫﺎی ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻳﺎدﮔﻴﺮی را ﺑﻬﺒﻮد ﻣﻲﺑﺨﺸﺪ. ﻃﺮح و روشﻫﺎی ﻣﺸﺎرﻛﺘﻲ، اﻟﻬﺎم ﮔﺮﻓﺘﻪ از ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺳﺎﺧﺘﺎرﮔﺮا، ﺧﻮاﺳﺘﺎر ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﻓﻌﺎل ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن در ﻓﺮاﻳﻨﺪ آﻣﻮزﺷﻲ اﺳﺖ. جهت ﻃﺮاﺣﻲ دﻗﻴـﻖ ﻣﻮﻗﻌﻴـﺖ یادگیری مشارکتی ﺑﺎﻳـﺪ اﻓـﺰاﻳﺶ اﺣﺘﻤﺎل ﺗﻌﺎﻣﻼت ﻣﻮردﻧﻈﺮ ﺑﺎﺷﺪ. ﺳﺎده اﻧﮕﺎراﻧﻪ اﺳﺖ اﮔﺮ ﺗﺼـﻮر ﻛﻨﻴﻢ ﻣﻌﻠﻤﺎن در ﻓﻀﺎی ﻣﺠﺎزی دﻳﮕﺮ ﻫـﻴﭻ ﻧﻘﺸـﻲ ﻧﺪارﻧـﺪ. در اﻳـﻦ ﻓﻀﺎ، ﻧﻘـﺶ ﺟﺪﻳـﺪ و آﺷـﻜﺎر ﻣﻌﻠـﻢ ﻛﻤـﻚ ﺑـﻪ ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧـﺪﮔﺎن ﺑـرای دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت و ﻛﺎرﺑﺮد آن اﺳﺖ.</span></span></span><br>
<strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">نتیجه</span></span></span></strong><strong><span dir="LTR"><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: calibri,sans-serif;"><span style="color: black;"></span></span></span></span></strong><strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;">گیری:</span></span></span></strong><span style="font-size: 13pt;"><span style="font-family: gn lotus;"><span style="color: black;"> با توجه به نتایج مطالعه حاضر، لازم اﺳﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰی درﺳﻲ ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻲ ﺧﺎص ﺑﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓﺳﺎزی وﺳﻴﻊ ﻧﺴـﺒﺖ ﺑـﻪ ﻓﻮاﻳـﺪ و ﻣﺰاﻳـﺎ و ﻣﻌﺎﻳـﺐ و ﺗﻬﺪﻳـﺪﻫﺎی ﻳـﺎدﮔﻴﺮی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻋﺎم و ﻳﺎدﮔﻴﺮی اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ﻣﺸـﺎرﻛﺘﻲ ﺑـﻪ ﻃـﻮر ﺧﺎص در ﺳﻄﺢ ﻣﺪارس، در ﻣﻴﺎن ﻣﺪﻳﺮان، ﻳﺎدﮔﻴﺮﻧﺪﮔﺎن و ﺑـﻪ وﻳـﮋه، ﻣﻌﻠﻤﺎن اﺧﺘﺼﺎص ﻳﺎﺑﺪ.</span></span></span><br>
<br>
Introduction: The collaborative learning and interactive electronic-learning (e- learning) is one of the key<br>
factors in education system success. This study examined the collaborative e-learning in the framework of<br>
constructivism theory.<br>
Methods: This is a review article. The databases such as Scientific Information Databases, Magiran,<br>
Science Direct, and Google Scholar were reviewed. Also, published resources such as the books and papers<br>
was considered.<br>
Results: The result of review showed that e- learning could be effective in the education quality. Also,<br>
collaborative learning have a crucial role in e-Leaning goals attachment.<br>
Conclusion: The learning and motivation of students has a significant relationship with the interaction<br>
and collaboration in e-learning methods. So the special attention for using scientific approaches needs from<br>
organizations and universities who apply the e-Learning.
Collaborative learning, e-learning, e-learning environments.
31
39
http://nama.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-45-6&slc_lang=other&sid=1
*Maryam
Falahi
مریم
فلاحی
10031947532846001596
10031947532846001596
Yes
(*Corresponding Author) MA. Educational Technology, Educational Technology Group, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Cellphon: 09167240829, Email: Falahi.maryam8@gmail.com.
Ghodratollaeh
khalifeh
قدرت الله
خلیفه
10031947532846001597
10031947532846001597
No
Instructor of Shahid Chamran University of Ahvaz, Educational Technology, Educational Technology Group, Faculty of Psychology and Educational Sciences. Email: G.khalife@scu.ac.ir
Matin
Qhasemi Sameni
متین
قاسمی سامنی
10031947532846001598
10031947532846001598
No
MA, Educational Technology, Educational Technology Group, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University. Email: Matin_ghasemi69@yahoo.com